آرمانشهرم را در ایدئوتوپیا تصویر کردم، هنر دیگر سبک پذیر نیست

به گزارش خبرنگاران، ماهیار چرمچی 15 سالی است که به صورت حرفه ای هنر نقاشی را دنبال می نماید. او تاکنون 44 نمایشگاه برگزار نموده و این در حالی است که نقاشی را به صورت خودآموخته یاد گرفته است.

آرمانشهرم را در ایدئوتوپیا تصویر کردم، هنر دیگر سبک پذیر نیست

چرمچی در حاشیه برگزاری نمایشگاه نقاشی ایدئوتوپیا درباره این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگاران گفت: در نمایشگاه ایدئوتوپیا آثاری از من و 2 نفر از دوستانم با نام مهداد و مهسا ملکی به نمایش درآمده است. تکنیک آقا و خانم ملکی رنگ روغن و تکنیک من میکس مواد بوده است.

وی اضافه نمود: نمایشگاه ایدئوتوپیا در آرزوهای من صندلی ویژه ای دارد. گویی با ایدئوتوپیا دوباره متولد شده ام. یکی از ویژگی های شاخص آثار، کاربرد نمادها و نشانه ها در آن است. فکر می کنم آثار این نمایشگاه، می تواند مخاطب را به فکر فرو ببرد.

چرمچی درباره سبک خلق آثار خود بیان کرد: امروزه در دنیای نقاشی سبک به معنای کلاسیک وجود ندارد. اکنون اکثر آثار به صورت تلفیقی و ترکیبی خلق می شوند چون دنیای هنرهای تجسمی مانند گذشته دیگر سبک پذیر نیست. با این حال سبک نقاشی های به نمایش درآمده ترکیبی از اکسپرسیو، ایمپرسیونیسم و سوررئال است. در واقع پیرو سبک خاصی نیستم و ترجیح می دهم که نقاشی هایم گفتگومحور باشد و با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

این هنرمند با اشاره به مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: افتتاحیه نمایشگاه با استقبال مردمی همراه بود و بسیاری از هنرمندان همچون شمس لنگرودی، سارا خوئینی ها، رسول یونان و سایر هنردوستان و هنرمندان به گالری آمدند که باعث دلگرمی و خوشنودی ام شد البته در این میان بعضی از آثار برای خرید انتخاب شدند و در کل استقبال بیش از انتظار من بود.

چرمچی درباره ایده این نمایشگاه شرح داد: ایده این نمایشگاه براساس گفتگوها و گفتگو من و مهداد ملکی و مهسا ملکی شکل گرفته است. درواقع قبل از اینکه کارها طراحی بشوند، ما جلسات متعددی را با هم گفتگو کردیم و به دیدگاه هایی رسیدم که گاهی در جهت مخالف نیز بود اما گفتگو کردیم. محور اصلی گفتگوهای ما درباره جبر و اختیار، زمان، صفر آفرینش و موضوعاتی از این قبیل بود به همین ترتیب تمام آثار نمایشگاه در یک کارگاه و به شکل تعیین خلق شده است.

این هنرمند تجسمی درباره عنوان انتخابی برای این نمایشگاه اعلام کرد: ایدئو از واژه ایدئولوژی برداشته شده و توپیا به معنای آرمانشهر و مدینه فاضله شخصی است که وجود خارجی ندارد. این آرمانشهر، ویژگی جمعی ندارد. خیلی از اندیشمندان یا فلاسفه آرمانشهری را ترسیم می نمایند که جنبه عمومی دارد. ما صرفاً آرمانشهر شخصی خود را تصویر نموده و بر اساس همین موضوع نام نمایشگاه را ایدئوتوپیا گذاشتیم.

وی با بیان اینکه وجه مشترک آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه مسئله زمان است، بیان کرد: زمان برای ما بسیار مهم و یک امر انتزاعی است که هنوز نتوانستیم درک صحیحی از آن داشته باشیم. گویی ما در بستر زمان غرق می شویم و این غرق شدن، ما را دچار فرسودگی ذهنی می نماید.

این نقاش ادامه داد: من دوست دارم نقاشی هایم را مردم عادی و عامی نیز نگاه نمایند و با دیدن آن ها به فکر فرو بروند. به طور کلی دوست دارم مردم عادی به نمایشگاه های نقاشی بیایند. بازدید از نمایشگاه ها هیچ هزینه ای ندارد، یک آخر هفته خوب را می توانید همراه با خانواده در گالری های نقاشی سپری کنید و تجربه ای متفاوت و احساس خوشایند بی بدیلی را تجربه کنید. ضمن اینکه به نظرم، مردم پاسدار اصلی فرهنگ و هنر هستند. اگر مردم از فرهنگ و هنر حمایت ننمایند هیچ کس دیگری قدمی برنخواهد داشت. اگر می خواهیم نسل آینده و فرزندانمان در محیط فرهنگی و متعالی رشد نمایند، باید خودمان دست به کار شویم. شاید اولین قدم حمایت معنوی از هنرمندان باشد.

وی سپس شرح داد: با احترام معتقدم نقاشی نباید صرفاً بر تکنیک و خلق احساس بصری و عناصر زیبایی شناسی تکیه کرد. نقاشی باید با مخاطب حرف بزند، او را به فکر فرو ببرد و معتقدم نقاشی باید پیغام و هدفی داشته باشد.

چرمچی در سرانجام گفت: آرزوی من این است که آثار گفتگومحور هنری همان گونه که در خارج از کشور مورد استقبال قرار می گیرد در داخل کشور نیز مورد توجه عموم مردم باشد. روزی که عامه مردم به گالری ها بیایند، من از صمیم قلب شاد خواهم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آرمانشهرم را در ایدئوتوپیا تصویر کردم، هنر دیگر سبک پذیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرمانشهرم را در ایدئوتوپیا تصویر کردم، هنر دیگر سبک پذیر نیست"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید