آسیاب راک و حمام فرج آباد در خوزستان ثبت ملی شدند

به گزارش سهندبلاگ، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارسال نامه هایی مجزا، ثبت ملی دو اثر تاریخی فرهنگی در شهرستان گتوند را به استاندار خوزستانت ابلاغ کرد.

آسیاب راک و حمام فرج آباد در خوزستان ثبت ملی شدند

به گزارش خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارسال دو نامه مجزا خطاب به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ثبت دو اثر فرهنگی ـ تاریخی در این استان را به او ابلاغ کرد؛ در یکی از این مکاتبات آمده است: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی حمام فرج آباد واقع در استان خوزستان، شهرستان گتوند، بخش کیارس، دهستان کیارس، شمال روستای فرج آباد که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 32186 مورخ 10/10/97 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ابلاغ می گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن گردد، برابر ماده 558 لغات 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم محسوب می گردد و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذیربط در استان، ابلاغ و از نتیجه این وزارتخانه را آگاه نمایید.

همچنین در یک نامه جداگانه و مشابه، مراتب ثبت اثر فرهنگی ـ تاریخی آسیاب راک در شهرستان گتوند، بخش مرکزی، 5 کیلومتری شمال شرق شهر گتوند که با شماره 32189 در تاریخ 10/10/97 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

در این خصوص احمدرضا حسینی بروجنی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: حمام فرج آباد قدمتی برابر با دوره قاجاریه دارد؛ این درحالی است که آسیاب راک نیز مربوط به دوره صفویه است.

او یادآور شد: دومین مرحله از مستندنگاری سازه های آبی ـ تاریخی شهرستان گتوند نیز خرداد 98 توسط تیم کارشناسان مجرب کشوری و استانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد.

حسینی بروجنی اظهار داشت: شهرستان گتوند در شمال خوزستان دارای 35 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4365

به "آسیاب راک و حمام فرج آباد در خوزستان ثبت ملی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب راک و حمام فرج آباد در خوزستان ثبت ملی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید