از نامه 70 نماینده مجلس تعجب کردید؟

به گزارش سهندبلاگ، فرشاد کاس نژاد ، نامه 70 نماینده مجلس بی شک رفتاری خارج از عرف در فوتبال حرفه ای است اما کدام نشانه حرفه ای در مدیریت و مالکیت پرسپولیس دیده ایم که این نامه ما را متعجب کند؟

از نامه 70 نماینده مجلس تعجب کردید؟

فرشاد کاس نژاد ، نامه 70 کننده مجلس به وزیر ورزش و جوانان برای بازگشت حمیدرضا گرشاسبی به سمت مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس اگرچه معنای دخالت در امور یک باشگاه را می دهد اما انتقاد از این واکنش کنندگان مجلس نیز تناقض های اساسی در ذهن می سازد. به چند پرده از این تناقض ها نگاه کنیم:

بسکمک از این کنندگان در شهرهای خود با این مطالبه از سوی باشگاه های آن شهر و حتی هواداران آن شهر مواجهند که به تیم شهر کمک کنند. این یک جریان همیشگی در بسکمک از شهرهاست. باشگاه های ورزشی تحت تأثیر تصمیمات کنندگان آن شهرها در مجلس اداره می شوند و حتی در تغییر مالکیت و معین مدیرعامل و حتی معین سرمربی تیم ها، کنندگان مجلس نقش دارند. نکته عجیب تر این است که بسکمک از رسانه های محلی چنین دخالتی را تحسین می کنند و آن کننده به واسطه چنین دخالت هایی صاحب اعتبار و اشتهار می شود و حتی این تلقی وجود دارد که در انتخابات صاحب رأی بیشتری از سوی هواداران آن تیم هاست. این رویه هرگز نقد نمی شود و حاصلش می تواند این باشد که کننده مجلس دخالت در باشگاه پرسپولیس را عرصه ای جذاب تر برای خود بداند.

امروز پرشمار بودند کسانی که نامه 70 کننده مجلس را دخالت سیاست در فوتبال معنا کردند. در حالی که بسکمک از همین منتقدان همیشه دولت را به هزینه های بیشتر در باشگاه های دولتی و حتی خصوصی دعوت می کنند و کمک مالی دولت به فوتبال را خواسته یا ناخواسته یک مطالبه مردمی جلوه می دهند، در حالی که هیچ آمار رسمی برای طرح مردمی بودن چنین مطالبه ای وجود ندارد و بازتاب مردمی اش فقط تجمع چند لیدر مقابل وزارت ورزش و جوانان یا یک باشگاه است. مطالبه مردمی از این کنندگان برای دخالت در امور باشگاه پرسپولیس نیز وجود نداشته اما تا روزی که برای هزینه های گزاف در باشگاه های دولتی فوتبال مطالبه مردمی ساختگی طرح می شود، برای دخالت کنندگان مجلس هم می تواند مطالبه مردمی ساختگی را باور کرد!

دخالت وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در باشگاهداری حرفه ای، چیدن هیأت مدیره، معین مدیرعامل و تصمیمات دیگر در ورزش ایران باب است و ساز و کار باشگاهداری دولتی همین است. بسکمک از باشگاه ها در واقع خصولتی هستند و نمایشی از یک باشگاه خصوصی را ارائه می دهند. بنابراین نامه 70 کننده مجلس در چنین موقعیتی چندان بعید و عجیب نیست و جای حیرت ندارد.

بله می توانیم این را نشانه دخالت در امور یک باشگاه بدانیم اما دخالت در کدام باشگاه؟ وقتی باشگاهداری در ایران ساز و کار فعلی را دارد، چه کسی می تواند جلودار کدام جریان سیاسی بر اساس کدام قوانین باشد؟ 70 کننده مجلس نامه نوشته اند که تصمیم یک وزارتخانه را در معین مدیرعامل تغییر دهند، نه تصمیم یک باشگاه را. این نکته را اگر درک کنیم، آن وقت نه فقط منتقد این نامه، بلکه منتقد جریان بزرگتری خواهیم بود که هیچ شباهتی به ساز و کار ورزش حرفه ای ندارد اما خود را ورزش حرفه ای جا زده است. نه فقط وزارت ورزش و جوانان بلکه وزارتخانه های دیگر و کارخانه های دیگر و خودروسازها و دیگران باشگاهداری را به اقتصاد ورزش واگذار کنند. اجازه بدهند تا ورزش خودش چرخ خودش را بچرخاند، ورزش را گران اما بی درآمد نکنند، ورزش را با مماشات و هزار روش غلط در مواجهه با تلویزیون و اسپانسر و ... گرفتار جلوه ندهند تا آن وقت دیگر هیچ باشگاهی حتی رسید تحویل چنین نامه هایی را نیز امضا نکند اما از این نامه ها باز هم نوشته خواهد شد، چون در این ساز و کار باشگاهداری دخالت سیاست در امور باشگاه بیشتر به یک شوخی شباهت دارد. نامه 70 کننده مجلس بی شک رفتاری خارج از عرف در فوتبال حرفه ای است اما کدام نشانه حرفه ای در مدیریت و مالکیت پرسپولیس (که حتی مالک مشترکی با رقیب دیرینه اش دارد) دیده ایم که این نامه ما را متعجب کند؟ تعجب کرده اید؟ نه، این نمایشی از متعجب بودن است، چون به واقعیت های مهم تری عادت کرده ایم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3430

به "از نامه 70 نماینده مجلس تعجب کردید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نامه 70 نماینده مجلس تعجب کردید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید