باحضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری استانی و کشوری برگزار شد:نخستین سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان

به گزارش سهندبلاگ، اول آبان ماه 98، برای نخستین بار، سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان با حضور صاحب نظران و مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری کشوری و استانی ، توسط مدیریت شهری سمنان در شهرداری سمنان برگزار گشت .

باحضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری استانی و کشوری برگزار شد:نخستین سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان
سمنان/حسین بابامحمدی ،توریسم آنلاین

سید مسعود سیادتی ، رییس شورای اسلامی شهر ، در زمینه دلایل و ضرورت های برگزاری این سمینار گفت: مدیریت شهری که عمدتاً شورای اسلامی و شهرداری را شامل می شود به کنندگی از مردم امور مختلف در شهر را برای زیست مطلوب شهروندان و توسعه گردشگری مدیریت می کنند. از نظر قانونی مأموریت و وظایف تسهیل گردشگری را برعهده دارد که این وظیفه قانونی بیشتر ناشی از مصوبات شورای اسلامی شهر ها می باشد تا قانون شهرداری ها و… ؛ اما قابلیت های اجرایی بالای مدیریت شهری برای توسعه گردشگری در شهر و بهره مند ساختن جامعه شهری از مزایای آن ، غیر قابل انکار است که باید در اولویت مناسب برای مدیریت شهری قرار گیرد..

سیادتی ، در زمینه جزئیات این همایش اضافه کرد: برای نخستین بار است که همایشی تخصصی در این سطح در زمینه توسعه گردشگری شهری در استان برگزار می شود و خوشبختانه در این برنامه صاحب نظران و کارشناسان حوزه سرمایه گذاری گردشگری کشوری و استانی حضوری فعال داشتند .

در این راستا، سیادتی ، موارد زیر را به عنوان برخی از موضوعات محوری این نشست تخصصی برشمرد:

تشریح اقدامات و برنامه های شورای اسلامی و شهرداری سمنان برای توسعه گردشگری

تشریح برنامه ها و حمایت های استانداری از توسعه گردشگری

ارائه گزارش مطالعات اجرا شده درباره توسعه گردشگری در استان

برنامه های اداره کل گردشگری استان سمنان

نقش یونسکو در توسعه گردشگری

توسعه گردشگری در جهت جاده ابرشیم

لزوم آموزش همگانی در توسعه گردشگری و اقدامات اجرا شده

وی در انتها یادآور شد: از دیگر برنامه های جانبی این سمینار، بازدید از پروژه های اجرا شده و در حال انجام شهرداری سمنان در حوزه گردشگری شهری است که در این راستا از مرمت تعدادی خانه تاریخی ، باغ راه های قدیمی و سیستم تقسیم آب و نظام آبیاری سنتی شهر سمنان بازدید شد.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان عنوان نمود؛

انتخاب ناظم رضوی به عنوان شهردار، یک فرصت و اولین قدم برای توسعه گردشگری شهر سمنان بود

رویکرد شورای پنجم منطبق با نیازهای اقتصادی شهر ، رونق گردشگری و احیای بافت تاریخی شهر سمنان است.

سید مسعود سیادتی در سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان که با حضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری برگزار شد گفت:اصلی ترین برنامه شورای اسلامی شهر در دوره پنجم نگرش به توسعه گردشگری و احیای بافت تاریخی شهر سمنان است که انتخاب سید محمد ناظم رضوی به عنوان شهردار سمنان برای رسیدن به همین هدف صورت گرفت .

سیادتی گفت : انتخاب ناظم رضوی یک فرصت و اولین قدم برای توسعه گردشگری شهر سمنان بود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات مناسب در توسعه گردشگری شهری از سوی شورا ، گفت : سرمایه گذاری در بخش های متفاوت از زیر ساخت های گردشگری شهری به همراه مشارکت های عمومی ، نوید بخش چشم انداز خوب در این حوزه برای شهر سمنان است .

رییس شورای اسلامی شهر سمنان در ادامه گفت : از اجرای پروژه های مشارکتی از سوی سرمایه گذاران در سمنان حمایت کرده و همکاری های گسترده ای را با سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری شهری انجام خواهیم داد.

سیادتی خاطر نشان کرد بی تردید در دنیای امروز توسعه گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست و این هم افزایی حلقه اتصال بین مردم و گردشگری در راستای ارتقاء و توسعه شهر است.

شهردار سمنان :

گردشگری شهری باید به یک باور عمومی تبدیل شود.

شهردار سمنان ، تقویت باور پذیری و شناخت کافی و اعتماد به ظرفیتهای موجود را در توسعه صنعت گردشگری منطقه موثر دانست .

سید محمد ناظم رضوی در سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان که با حضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری برگزار شد گفت: این هم اندیشی برای شناخت ظرفیت های گردشگری استان و شهرستان سمنان و شناخت راهکار ها برای رونق این صنعت و آسیب شناسی از گردشگری در استان اجرا شده است.

شهردار سمنان

وی بیان داشت : باور پذیری و شناخت کافی و اعتماد به ظرفیتهای موجود در راستای توسعه گردشگری باید تقویت شود ، چرا که هنوز برخی از مردم هنوز بر ظرفیت ها و پتانسل های شهر شناخت کافی ندارند . به همین دلیل برنامه شهرداری سمنان در ایام نوروز این بود که شهر را به مردم بیشتر بشناساند و باغ گردی بعنوان یکی از برنامه های شهرداری با همین هدف و بهره گیری مردم از فضاهای باغی و بوستانها و طبیعت شهر دنبال شد .

شهردار سمنان در ادامه گفت : تقسیمات سیاسی در حوزه گردشگری مصداق ندارد و نباید استان را در این بحث قرار داد چرا گردشگری مقوله به هم پیوسته است و این مورد در ادبیات اداری کار حوزه هایی که در حوزه گردشگری قدم برمیدارند سایه می اندازد.

شهردار سمنان :

فرش قرمز شهرداری سمنان برای سرمایه گذاران در حوزه گردشگری شهری

شهرداری سمنان برای تحقق اهداف توسعه گردشگری شهر سمنان برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده و حمایت های لازم را نیز انجام می دهد .

سید محمد ناظم رضوی در سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان که با حضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری برگزار شد گفت: در راستای بهسازی و بازسازی بناهای تاریخی بافت قدیمی شهر و بهره گیری از این اماکن وبناها به عنوان اماکن بوم گردی، شهرداری سمنان برای تحقق اهداف توسعه گردشگری برای سرمایه گذاران در این حوزه فرش قرمز پهن کرده و حمایت های لازم را نیز انجام می دهد .

وی اضافه کرد: زیرساخت های توسعه گردشگری با توسعه مراکز اقامتی و بهبود جهتهای دستیابی به سمنان از جمله فرودگاه، راه آهن و جاده ها فراهم شده است که لزوم تقویت ظرفیت های گردشگری شهر را می طلبد.

شهردار سمنان با تاکید بر مورد توجه قرار دادن سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با استفاده از سرمایه گذاران منطقه و بومی گفت : 10 خانه تاریخی در شهر مرمت و بهسازی شده و آماده بهره برداری می باشد و برنامه ما شناساندن ظرفیت های گردشگری شهرسمنان به مردم و گردشگران است و شهرداری سمنان آماده همکاری برای تبدیل شدن خانه های تاریخی شهر به مکانی برای جذب گردشگر می باشد .

ناظم رضوی با اشاره به لزوم بهره گیری از تجربیات شهرهایی مانند یزد و کاشان که در زمینه جذب گردشگر اقدام کرده اند گفت : بازشناسی فرصت های گردشگری شهر سمنان و باغ راه ها و اماکن تاریخی و امامزادگان در دستور کار قرار داشته و نسبت به مرمت تعدادی ابنیه و تبدیل آن به موزه اقدامات لازم اجرا شده که در این راستا در یکی از بناهای قدیمی شهر موزه تخصصی آب با چینش ادوات آبرسانی و جاذبه های خاص تقسیم آب در باغات افتتاح خواهد شد.

شهردار سمنان :

معبر بودن سمنان یک فرصت است.

معبر بودن سمنان در جهت زائران امام هشتم (ع) یک فرصت مهم برای توسعه صنعت پردرآمد گردشگری است .

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان ، سید محمد ناظم رضوی در سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان که با حضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری برگزار شد گفت: برخلاف آنچه برخی توسعه صنعت گردشگری در سمنان را منوط به تبدیل استان از معبر به مقصد می دانند، همین وضعیت معبر بودننیز خود یک فرصت مهم برای توسعه این صنعت پردرآمد در سمنان است .

سید محمد ناظم رضوی از آنچه ایجاد نقاط محرک برای سرمایه گذاری می خواند به عنوان یکی از وظایف شهرداری ها نام برد و اظهار کرد: دستگاه های دولتی و عمومی صرفا در زمینه بسترسازی و الگوسازی مسوولیت داشته و موظفند بسترهای لازم برای فعالیت و مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنند .

وی بر لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و اعتمادسازی در این حوزه تاکید و شرح داد: شهرداری باید برای تشویق سرمایه گذاران و آگاه سازی آنها چند پروژه را اجرایی و وقتی در زمینه تضمین پیروزیت و بازگشت سرمایه طرح ها اعتمادسازی شد، زمینه برای مشارکت حداکثری بهره برداران نیز آماده خواهد شد .

ناظم رضوی با اشاره به طرح شعار تبدیل سمنان از معبر به مقصد در چند سال اخیر گفت: معبر بودن سمنان خود یک فرصت است که می توان از آن نیز بهره گرفت ؛چرا که نه تنها سمنان بلکه دیگر شهرهای گردشگر پذیری همچون اصفهان و کاشان و یزد نیز در ایام خاصی مانند نوروز، معبر محسوب می شوند اما این شهرها از همین وضعیت نیز بهره اقتصادی و گردشگری می برند .

شهردار سمنان با بیان اینکه قرار دریافت سمنان در جهت پرتردد تهران مشهد و زیارت بارگاه امام رضا (َع) یک فرصت بزرگ است گفت: باید از این شرایط حداکثر استفاده را در حوزه اقتصادی و فرهنگی برد.

برگزاری مجموعه برنامه های سمنان، شهر دوستدار کودک

شهردار سمنان گفت : آماده سازی شهر برای مشارکت پذیری بچه ها در طرح های مرتبط با بچه ها، برگزاری جشنواره ها مختلف برای بچه ها، آماده سازی شهر متناسب با نیازهای بچه ها، ایجاد فضای سبز و طبیعت همسو با علاقه بچه ها و ایجاد فضای نشاط و سرگرمی در نقاط مختلف شهری از اقداماتی است که برنامه ریزی و زیرساخت های آن تهیه و از نوروز 98 آغاز و علاوه بر ایجاد شهری شاد، بستری مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی شد.

برگزاری جشن ها، کارناوال شادی، حضور مهمانان برتر کشوری در حوزه کودک و نوجوان، ایجاد ایستگاه ها و جشنواره های تخصصی ، پویش کتاب و از همه مهمتر حضور پرشور بچه ها ایران به همراه خانواده در عید نوروز امسال در قالب جشنواره عیدانه نوروز 98 ، در شهر سمنان، شهری متفاوت و شاد را به همراه داشت.

تسهیلات ویژه برای توسعه زیرساخت های گردشگری سمنان

شهردار سمنان ضمن یادآوری این موضوع که در شهرسمنان 17 محله مورد توجه بحث بازآفرینی واقع شده است، تسهیلات ویژه توسعه زیرساخت های گردشگری شهر را بیان نمود و خاطر نشان کرد : برای ساخت وساز در بافت تاریخی 60 درصد تخفیف و برای تغییر کاربری خانه های قدیمی به هتل و تاسیسات گردشگری تقریبا عوارضی دریافت نمی شود تا بعد از گذشت حدود 4 سال که به سرمایه گذاری پایدار برسند، در آن زمان نیز چنانچه اسناد و مدارکی دال براینکه پیرامون بافت خود را ترمیم و مراقبت کرده اند ارائه دهند باز هم معادل هزینه از عوارض آن ها چشم پوشی می شود. با این تصمیمات ریسک سرمایه گذاری در بافت تاریخی برای سرمایه گذار بخش خصوصی کاهش داده شده است.

لزوم توجه بیشتر به ظرفیت های معنوی و گردشگری مذهبی شهر سمنان

شهردار سمنان گفت : بقاع متبرکه و مقبره های امامزادگان با عنوان گردشگری مذهبی می توانند به عنوان یک مقصد زیارتی، پذیرای علاقمندان این حوزه باشند و برگزاری مراسم های مذهبی مانند عزاداری های محرم با سبک و سنت خاص هر منطقه از جاذبیتهایی است که می تواند با جذب گردشگر در رونق و توسعه منطقه تاثرگذار باشد.

سید محمد ناظم رضوی در ادامه گفت: الحمدالله شهر سمنان در میانه شهر مقدس مشهد قرار گرفته ، به نوعی به عنوان بین الحرمین شناخته شده است و وجود بقاع متبرکه هم گواه بر این مساله هست باید به ظرفیت های معنوی و گردشگری مذهبی این شهر توجه شود.

وی با توجه به لزوم تقویت و توسعه زیرساخت های گردشگری در اماکن متبرکه شهر، برانجام فعالیت های شاخص در این حوزه تاکید کرد و گفت: استفاده بهینه از جاذبه های مذهبی، تاریخی و فرهنگی شهر منجر به ترویج و گسترش ارزش ها و فرهنگ اسلامی و تقویت فرهنگ معنوی می شود و فعالیت ها و برنامه های مختلفی در این حوزه طراحی و برنامه ریزی شده و مقدمات اولیه اجرا شده است که بخشی از آن اجرا شده است.

شهردار سمنان خاطر نشان کرد : افزایش امکانات اقامتی و رفاهی در بقاع متبرکه بر جذب گردشگران این حوزه نقش بسیار زیاد دارد و به همین دلیل به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شده تا طبقات فوقانی امامزاده علی اشرف(ع) به صورت زائرسرا با امکاناتی شامل حمام،سرویس بهداشتی و … جهت اقامت مسافران ساخته شود که با اعلام اداره اوقاف و امور خیریه شهر سمنان و اجرای تفاهم نامه موارد اجرایی انجام شود .

شایان ذکر است در شهر سمنان 19 امام زاده (ع) و بقعه متبرکه و80 مسجد وجود دارد.

بیش از چهل برنامه میدانی باغ گشت ، تجربه ای پیروز در توسعه گردشگری تفریحی شهری

صنعت گردشگری امروزه یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد ارزش اضافه کرده و بهره وری بیشتر در جامعه محسوب می شود و در این میان یکی از پیش نیازهای صنعت گردشگری و توریسم وجود ظرفیتهای گردشگری است.

شهردار سمنان با اشاره به باغ و باغ راه ها به عنوان یکی از ظرفیت های مهم گردشگری شهری سمنان بیان داشت : باغ ها با تاثیر بر سطوح اجتماعی، فرهنگی و تعاملی افراد، یکی از بهترین نمونه های فضای سبزشهری هستند که بر منظر شهر تاثیرگذارند.

رضوی ادامه داد : برای تجربه محیط طبیعی، کیفیت چشم انداز مشاهده شده، نقش اساسی ایفا می کند و ارزش این کیفیت، در تعامل میان انسان و محیط طبیعی نهفته است. یکی از بهترین الگوها برای نشان دادن این تعامل، باغ های شهری هستند که در شهر سمنان و بویژه محدوده مرکزی و جنوبی شهر باغ های پویایی وجود دارد که همجواری آنها و تشکیل باغ راه ها ،نوعی گردشگری شهری را به وجود می آورد که مدیریت گردشگری شهرداری سمنان تاکنون چهل برنامه باغ گشت برنامه ریزی کرده که میزان استقبال و حضور شهروندان در این برنامه ها ، حاکی از اشتیاق آنها به شناخت و بازدید از ظرفیتهای پنهان گردشگری شهر است .

شهردار سمنان ضمن تاکید بر نقش باغ گشت ها بر توسعه گردشگری تفریحی شهری ، گفت : دورگشت عنوان برنامه گردشگری دیگری است که به گردشگری محیط های اطراف شهر از کویر تا کوهستان می پردازد و می تواند منجر به توسعه و جذب توریست شود.

بازسازی پهنه شرقی مسجد امام خمینی (ره)

فضایی که در ضلع شرقی مسجد امام (ره) وجود دارد در حال حاضر شرایط نابسامان دارد و محل پارکینگ خودروها شده است.

وی با بیان اینکه این محدوده از لحاظ کف سازی فضای مطلوبی ندارد، اضافه کرد: به زودی این مکان به میدان باز شهری تبدیل می شود تا فضایی را برای تجمع و فعالیت های اجتماعی شهروندان محیا کنیم.

رضوی گفت: شاخص های مهم معماری که در اطراف این محدوده وجود دارد باعث شده است تا این فضا را به عنوان فضای مناسب جهت برپایی برنامه های اجتماعی در نظر گرفته شود.

وی به سایر بناهایی تاریخی در اطراف ضلع شرقی مسجد امام خمینی اشاره کرد و اضافه کرد: خانه تاریخی خطیبی از جمله بناهایی تاریخی شهر سمنان است که این مکان به عنوان هتل گردشگری توسط شهرداری در حال تکمیل است.

بازسازی خانه های قدیمی و تاریخی

شهردار سمنان گفت : خانه های قدیمی و تاریخی بدون شک از بزرگترین و مهم ترین قابلیت های گردشگری در هر شهر است و سمنان هم از این امر مستثنی نیست . در شهر سمنان خانه های قدیمی زیادی وجود دارند که بازسازی و مرمت آنها می توان ظرفیتهای گردشگری جدیدی را تعریف نمود. در حال حاضر شهرداری خانه هایی را که در دست مرمت داشته یا به انتها برده است و بزودی به عنوان هتل سنتی ، اقامت گاه های بوم گردی و مراکز پذیرایی و اقامتی برای بهره برداری واگذار می کند مانند خانه خطیبی ، خانه باغ گل نرگس ، خانه باغ بهرامی ، خانه طالب ، زمینه مناسبی را برای اطمینان بخشی به بخش خصوصی و علاقمندان برای ورود به این موضوع به وجود آورده است .

بازسازی کوچه باغ ها

سید محمد ناظم رضوی گفت : یکی از مهم ترین ظرفیت های سمنان که هنوز به طور شایسته به گردشگران و حتی مردم بومی معرفی نشده موضوع کوچه باغها است. در سمنان جریان آب از کوهپایههای البرز سرچشمه میگیرد و در شهر شاهراه حیاتی است و از سدهها قبل تا امروز جریان زندگی و امور کشاورزی مردم منطقه را تحت شعاع قرار داده است. شهرداری در این حوزه ورود کرده و با بازآفرینی چند کوچه باغ و نهرهای قدیم، قصد آن دارد تا دوباره ظرفیت این کوچه باغها اصالت شهر سمنان را در کانون توجه مردم و گردشگران قرار دهد. بازسازی کوچه باغ کدیور موسوم به نی کیژه و کوچه باغ مهر به همین دلیلاست.

بازسازی درمانگاه تدین در راستای ایجاد موزه سلامت

شهردار سمنان گفت : عملیات اجرایی راه اندازی موزه سلامت در ساختمان تاریخی درمانگاه تدین با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی سمنان آغاز شده است.

سمنان با دارابودن تاریخ چند هزارساله از شهرهای تاریخی ایران است و ایجاد موزه ها در جهت ارتباط بین فرهنگ ها و آداب و رسوم ملت ها بسیار موثر است.

وی شرح داد: با توجه به قرارگیری ساختمان تاریخی درمانگاه تدین در مرکز شهر سمنان، با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی امکان تبدیل این مکان به نخستین موزه پزشکی و درمانی استان سمنان با بازسازی و مرمت وجود دارد.

طی تفاهم نامه ای که سال گذشته شهردای سمنان با دانشگاه علوم پزشکی منعقد نمود مقرر شد شهرداری مرمت این ساختمان تاریخی را جهت احداث موزه سلامت انجام دهد که این مهم با حمایت های شورای اسلامی شهر آغاز شده است.

درمانگاه تدین در گذشته به عنوان اولین مرکز درمانی شهر سمنان معروف بود، در سال 1315 و توسط آقای فضل الله فامیلی (تدین)، در خیابان شهید رجایی فعلی ساخته شد، اکنون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است و به عنوان مرکز بهداشت و درمانگاه فعالیت می کند. مساحت زیربنای ساختمان اصلی این بیمارستان حدود 1200 متر مربع می باشد. این بنای تاریخی دارای المان های معماری دوران پهلوی شامل آجر نما، رخ بام، سر ستون های خاص و سایر عناصر ارزشمند معماری ایرانی است که هر یک به زیباها و غنای فرهنگی آن اضافه کرده است.

ایجاد موزه آب

ایجاد موزه آب در آب انبار قدیمی واقع در بلوار حکیم الهی در دستور کار واقع شده است که بعد از اتمام بازسازی و مرمت، به مکان مناسبی برای جذب گردشگر تبدیل خواهد شد .

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4944

به "باحضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری استانی و کشوری برگزار شد:نخستین سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باحضور مدیران اقتصادی و فعالان سرمایه گذاری گردشگری استانی و کشوری برگزار شد:نخستین سمینار توسعه گردشگری در استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید