بایدن دنبال مذاکره با طالبان برای تمدید حضور در افغانستان است

به گزارش سهندبلاگ، یکی از قانونگذاران ارشد آمریکا گفت، دولت واشنگتن خواهان حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از ضرب الاجل اول مه است در حالیکه توافقی را نیز آنالیز می نماید که طبق آن طالبان اجازه می دهد نیروهای مقابله با تروریسم آمریکا همزمان با رویارویی این شبه نظامیان با تروریست های داعش در افغانستان بمانند.

بایدن دنبال مذاکره با طالبان برای تمدید حضور در افغانستان است

به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان به توافق رسیده بود نیروهای نظامی خارجی را تا مه 2021 از افغانستان خارج کند. حال رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده حفظ این مهلت را سخت می داند و در نظر دارد با طالبان به توافقی تازه برسد.

اظهارات آدام اسمیت، رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا جزئیات جدیدی را درباره رهبری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمینه فرایند صلح افغانستان ارائه می دهد؛ فرایند صلحی که بایدن آن را از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق کشورش به ارث برده است.

اسمیت اضافه کرد، هم اکنون وظیفه دولت این است که با طالبان وارد مذاکره گردد، با این هدف که نظامیان تحت رهبری آمریکا کمی طولانی تر در افغانستان مستقر بمانند.

این در حالیست که وزارت امور خارجه، کاخ سفید و پنتاگون هنوز در این رابطه هیچ اظهار نظری ننموده اند. مقامات آمریکایی گفته اند که بایدن هنوز هیچ تصمیمی در مورد این ضرب الاجل برای خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان اتخاذ ننموده است.

بایدن پیشتر اعلام نموده بود که عمل به این ضرب الاجل سخت است.

آدام اسمیت در جریان سخنرانی در نشست مجازی مجله فارن پالسی گفت: من با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع کشورمان درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت کردم.

وی اضافه کرد: به نظر من یک احساس کلی وجود دارد که از لحاظ منطقی به اول مه بسیار نزدیک است. ما نزدیک به 3500 نیرو در افغانستان داریم. متحدان ما حدود 7000 نیرو در این کشور جنگ زده دارند.

وی توضیح داد: شما به هیچ طریقی نمی توانید ظرف شش هفته نزدیک به 10 هزار نیرو را خارج کنید. کار اول دولت واشنگتن مذاکره با طالبان درباره اجازه دادن به حضور نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان برای مدتی دیگر است.

آدام اسمیت گفت: طالبان خواهان خروج تمامی نیروهای خارجی است. اگر آنها همچنان بر سر موضع خود باشند فکر نمی کنم که گزینه دیگری جز خروج تمامی نیروها از جمله نیروهای مقابله با تروریسم از افغانستان داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: آنچه دولت بایدن می خواهد انجام دهد مذاکره درباره حضور نیروهای خارجی پس از ضرب الاجل اول مه است و سپس آنالیز این گزینه است که آیا طالبان موضع خود را تغییر داده است یا خیر. چرا که شبه نظامیان طالبان همزمان با مبارزه با دولت کابل با تروریست های داعش نیز می جنگند.

این قانونگذار ارشد تاکید نمود: آیا طالبان موضع خود را درباره حضور آمریکا تغییر داده است؟ من که شک دارم. اما فکر می کنم که دولت معتقد است که این مسئله ارزش گفت وگو را دارد.

طالبان با شاخه محلی داعش در افغانستان مبارزه نموده و حملات هوایی آمریکا علیه داعش به شبه نظامیان طالبان در ریشه کن کردن دشمنانشان یاری نموده است اما کارشناسان معتقدند که داعش همچنان یک تهدید جدی محسوب می گردد. طالبان پیشتر اعلام نموده که اگر دولت بایدن در رسیدن به این ضرب الاجل ناکام بماند حملات به نیروهای خارجی را از سر خواهد گرفت و بعضی کارشناسان نسبت به اینکه طالبان اجازه دهد تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان بمانند شک دارند.

،ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13296

به "بایدن دنبال مذاکره با طالبان برای تمدید حضور در افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن دنبال مذاکره با طالبان برای تمدید حضور در افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید