با طبخ طولانی غذا مخالفم!

به گزارش سهندبلاگ، در این باره باید گفت از آنجا که پخت غذا در آرام پز به آهستگی انجام می گردد، هدر رفتن میزان زیادی از موادمغذی موجود در غذا حتمی خواهد بود. این مواد شامل ویتامین ها و به خصوص ویتامین C است که جزو حساس ترین ویتامین ها نسبت به حرارت محسوب می گردد. به همین علت ما در آنالیز رو ش های طبخ، ویتامین C را به اسم مبنا در نظر

با طبخ طولانی غذا مخالفم!

با طبخ طولانی غذا مخالفم!

نویسنده:برلیانت بزرگمهر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

بسیاری از خانم های شاغل، استفاده از آرام پز را به سایر همکاران شان که وقت کافی برای تهیه غذا ندارند، پیشنهاد می نمایند. شما چطور؟ به نظر شما غذا در این دستگاه علاوه بر طعم مناسب، ارزش تغذیه ای مطلوبی هم خواهد داشت؟

در این باره باید گفت از آنجا که پخت غذا در آرام پز به آهستگی انجام می گردد، هدر رفتن اندازه زیادی از موادمغذی موجود در غذا حتمی خواهد بود. این مواد شامل ویتامین ها و به خصوص ویتامین C است که جزو حساس ترین ویتامین ها نسبت به حرارت محسوب می گردد. به همین علت ما در آنالیز رو ش های طبخ، ویتامین C را به اسم مبنا در نظر می گیریم زیرا درصد اتلاف و از بین رفتنش در آماده سازی و طبخ غذا بسیار زیاد است.

بنابراین ویتامین ها و به خصوص ویتامین C به اندازه زیادی در پخت غذا با آرام پز از بین می فرایند. به همین علت من طبخ غذا را به مدت طولانی توصیه نمی کنم. این مساله فقط مربوط به پخت غذا با آرام پز نیست؛ بلکه روش های سنتی پخت هم که به اصطلاح غذا را می گذارند تا جا بیفتد و بدتر از آن، اینکه درش را هم نیمه باز می گذارند؛ به هیچ وجه روش مناسبی برای تهیه غذا به حساب نمی آیند. ضمن اینکه توصیه می کنم طبخ سبزی ها بیشتر از 20 دقیقه طول نکشد.

نکته مهمی که در اینجا لازم می دانم بگویم در خصوص سبزی هاست و آن اینکه برای پخت سبزی ها، بهتر است ابتدا آب را جوش آورید و سپس سبزی را داخل آب جوش بریزید و درش را ببندید؛ زیرا در مواد غذایی، از جمله در سبزی ها، به طور طبیعی آنزیم هایی وجود دارند که تا وقتی گیاه زنده است، فعالیت این آنزیم ها در جهت شادابی، طراوت و حفظ خواص تغذیه ای آن است ولی زمانی که گیاه چیده می گردد، این آنزیم ها در جهت تخریب گیاه فعالیت می نمایند و سبب تغییر رنگ، بو و بافت آن می شوند.

حداکثر فعالیت این آنزیم ها در درجه حرارت حدود 55 تا 65 درجه سانتی گراد است. بنابراین وقتی ما سبزی را در آب سرد می ریزیم تا بپزد مدت زمان قرارگرفتن در حرارت مطلوب برای آنزیم ها طولانی تر می گردد در نتیجه تخریب ویتامین ها و خواص ماده مغذی موجود بیشتر خواهد شد در عوض زمانی که ابتدا آب را جوش می آوریم و سپس سبزی را داخل آن می ریزیم، درجه حرارت پایین آمده اما به سرعت بالا می رود و محیط مناسب برای فعالیت آنزیم ها فراهم نمی گردد و در نتیجه تخریب ویتامین ها به حداقل ممکن می رسد.

پس تا جایی که می توانید روش های طبخ طولانی مدت را انتخاب نکنید زیرا حاصل کار کاهش شدید ارزش غذایی تان اندک خواهد بود و دیگر نخواهید توانست با خوردن آن نیازهای روزانه تان را تامین کنید.

منبع: www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15401

به "با طبخ طولانی غذا مخالفم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با طبخ طولانی غذا مخالفم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید