بی وفایی به وفاداران

به گزارش سهندبلاگ، هنگامی که حیوانات در حیات وحش و زادگاه خود، اکوسیستم مناسب و به دور از فضای شهری تکثیر می شوند، جمعیت آنها به شکل طبیعی نیز کنترل خواهد شد اما وقتی صحبت از زندگی حیوانات در کنار انسان و به خصوص فضای شهری است، این چرخه طبیعی به هم می خورد.

بی وفایی به وفاداران

به گزارش خبرنگاران، سگ های بی صاحب از جمله این حیوانات هستند که تردد آنها در شهر موجب تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان و در ادامه بروز مسائل فراوانی برای مردم می شوند.

به همین دلیل بهمن 87 دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بی صاحب در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصویب و ابلاغ شد. به تبع این دستورالعمل در خرم آباد نیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری پناهگاه نگهداری سگ های بدون صاحب را در خارج شهر تحت عنوان پناهگاه وفاداران احداث کرده است.

متاسفانه روند اجرا شده مطابق با دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب نبوده و استانداردهای لازم در این مکان رعایت نمی شود.

حیوانات در این مکان به خوبی نگهداری نمی شوند

سعید جعفری، فعال محیط زیست با اشاره به وضعیت بد این پناهگاه گفت: متاسفانه حیوانات در این مکان به خوبی نگهداری نمی شوند و عملا جداسازی بین نر و ماده ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه حیوانات در مکانی کثیف نگهداری می شوند، اضافه کرد: در خارج فنس کشی نیز چند سگ آزادانه می گردند و چون نظارتی روی آنها نیست احتمال دارد سبب انتقال بیماری به این حیوانات شوند.

جعفری گفت: مکان استقرار پناهگاه کنار سایت زباله شهری است که امکان شیوع بیماری های زیادی وجود دارد.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: مسئول رسیدگی به این حیوانات نگهبان سایت زباله شهر نیز هست و فرصت کافی برای کار اصلی خود ندارد.

اغلب بیماری های قارچی و انگلی که در بدن سگ ها و دیگر حیوانات وجود دارد نتیجه تماس و گشتن مخازن زباله و تماس آنها با منابع آلوده است، حال اینکه محل استقرار پناهگاه سگ های بی صاحب خرم آباد در جوار سایت زباله این شهر است !

شرایط پناهگاه مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیست

دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعملی را با چارچوب های مشخص در مورد سگ های بی صاحب تدوین و به استان ها ابلاغ کرده است تا براساس این دستورالعمل با همکاری شهرداری و مراکز بهداشت در راستای این مساله اقدام کنند در این رابطه در مورد پناهگاه وفاداران با الهام برنا، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز صحبتی داشتیم که وی بیان نمود: این مرکز با هدف جمع آوری سگ های بی صاحب از سطح شهر راه اندازی شد و گامی در راستای دستوالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور به شهرداری ها بوده است.

برنا گفت: متاسفانه هم اکنون این پناهگاه و شرایط آن مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیست.

کار نگهداری سگ های بی صاحب به همین راحتی نیست

از آنجایی که سگ ها قابلیت تولیدمثل بالایی دارند اگر برنامه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگ های بی صاحب اجرا نشود تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت در ادامه گزارش برای آنالیز وضعیت بهداشتی و پزشکی این حیوانات با علی دلیران نیا، رئیس شبکه دامپزشکی خرم آباد هم گفت وگویی داشتیم و او نیز بیان نمود: هر ساله کار تزریق واکسن هاری و سم پاشی مکان این پناهگاه توسط دامپزشکی انجام می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این مکان وضعیت مطلوبی ندارد، اضافه کرد: در رابطه با نگهداری این حیوانات موضوعاتی مانند خورد و خوراک و جا مطرح است که نیاز به هزینه دارد.

دلیران نیا با بیان اینکه هزینه این پناهگاه به صورت دائمی بوده و مربوط به زمان محدودی نیست، ادامه داد: همچنین این مکان نیاز به قرنطینه دارد و حیوانات باید مرتب مورد معاینه قرار گیرند که تمام این موارد هزینه بر است.

رئیس شبکه دامپزشکی خرم آباد تاکید کرد: کار نگهداری سگ های بی صاحب به همین راحتی نیست .

اوضاع پناهگاه وفاداران مطلوب است

در شرایط فعلی با وجود تعریف شدن ساز و کارهای مشخص برای برطرف کردن مشکل سگ های بی صاحب، به نظر می رسد در مرحله اجرای کار و فاز عملیاتی تعلل اجرا شده است و ساز و کار و اجرای طرح اشکال بنیادین وجود دارد. برای پیگیری این موضوع از رضا دریکوند، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد نیز مصاحبه ای به عمل آمد و وی با بیان اینکه در راستای جمع آوری سگ های بی صاحب از سطح شهر پناهگاه وفاداران احداث شده است، اضافه کرد: در این مکان یخچال و امکانات لازم تعبیه شده و غذا به صورت نیمه پز به آنها داده می شود.

دریکوند با اشاره به اینکه به صورت مرتب آمپول و واکسن های لازم به این حیوانات تزریق می شود، ادامه داد: چنانچه حیوانی بیماری داشته باشد به صورت اصولی معدوم می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد اضافه کرد: کار جمع آوری سگ های بی صاحب توسط تیم هایی که داریم انجام می شود و بعد به این مکان منتقل و مورد آنالیز قرار می گیرند. به آنها واکسن زده شده و نر و ماده برای جلوگیری از ازدیاد جداسازی می شوند.

وی با بیان اینکه از ضایعات مرغ و کارخانه شیر برای تغذیه این حیوانات استفاده می شود، گفت: همچنین در صورت تقاضا برای سگ گله و نگهبان به متقاضی ها داده می شوند.

دریکوند با مطلوب دانستن اوضاع پناهگاه وفاداران اظهار کرد: به طور کامل به این حیوانات رسیدگی می شود و طبیعی است اگر جای آنها کثیف شود چراکه انسان نیستند تا رعایت کنند .

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد با بیان اینکه مسئول مراقبت از این پناهگاه رسیدگی به آنها را انجام می دهد، اضافه کرد: هر زمان که مکان این حیوانات خراب یا غذای آنها وجود نداشت باید پاسخگو باشیم و تابحال موردی دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشور فقط دو یا سه پناهگاه نگهداری سگ های بی صاحب وجود دارد، بیان نمود: هر سگ به صورت ماهیانه 150 هزار تومان برای ما هزینه دارد و تنها 50 هزار تومان برای دریافت آنها به پیمانکار داده می شود.

دریکوند جمع آوری این حیوانات را از سطح شهر کاری سخت اعلام کرد و اضافه کرد: همچنین در پناهگاه از فنس می پرند و یا اقدام به کندن زمین برای فرار می کنند برای همین مراقبت آنها سخت است اما به صورت مطلوب انجام می شود.

ساماندهی سگ های بی صاحب مسأله ای است که در صورت قصور و بی اهمیتی به آن می تواند تأثیرات مخرب و گاهاً غیرقابل جبران در جامعه به همراه داشته باشد بنابراین نیاز است تا مسئولان مرتبط توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند علاوه بر آن حیوانات حقوق اخلاقی و قانونی معینی نیز دارند که باید رعایت شود.

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار خبرنگاران منطقه لرستان

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1519

به "بی وفایی به وفاداران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی وفایی به وفاداران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید