تندیس سعدی اول اردیبهشت ماه رونمایی می گردد، نصب مجسمه شیخ اجل روی پایه 10 متری

به گزارش سهندبلاگ، مجید قادری آذر، معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران درباره آخرین شرایط تندیس سعدی و زمان نصب آن بیان نمود: تندیس سعدی اوایل اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت سعدی رونمایی خواهد شد. این تندیس سه و نیم متری، برنزی و پایه آن سنگی است. مقرر شده این اثر در میدانگاه سعدی کنار ایستگاه متروی دروازه دولت نصب گردد.

تندیس سعدی اول اردیبهشت ماه رونمایی می گردد، نصب مجسمه شیخ اجل روی پایه 10 متری

وی بعلاوه درباره مجسمه های آرش کمانگیر و خیام گفت: این دو مجسمه نیز در مرحله مدل سازی و تأییدیه کمیته هنری است و ساخت آن را پیگیری می کنیم؛ امیدواریم تا خاتمه امسال بتوانیم این دو مجسمه را رونمایی کنیم.

قادری آذر ادامه داد: در نظر داریم، تندیس علامه امینی و علامه محمدتقی جعفری را به آثار حجمی میادین شهر تهران اضافه کنیم؛ البته طرح ها و نمادهای دیگری در میادین مختلف مانند میدان جمهوری اسلامی نیز در دست ساخت است.

وی درباره پیشگیری از آسیب به مجسمه های شهر تهران گفت: سال گذشته خبری درباره بازسازی و در پی آن آسیب به مجسمه فردوسی منتشر شد که در واقع یک دروغ و شیطنت رسانه ای بود؛ چرا که اصلا بازسازی نشده بود. تصاویری که از سال 88 از تندیس فردوسی داریم ثابت می نماید، تندیس به همان شکل بوده و تغییری نکرده است. نه شستشویی انجام شد و نه بازسازیی که بخواهد به آن آسیب وارد گردد.

قادری آذر ادامه داد: به طور کلی بازسازی تندیس ها و سردیس ها همیشه در طول سال انجام می گردد. بعضی از مجسمه ها حساس تر هستند که بازسازی آن با دقت و ظرافت بیشتری انجام می گردد. تعداد مجسمه های شهری زیاد است و تا خاتمه سال، متناسب با توجه به اینکه چقدر احتیاج به بازسازی دارند دسته بندی و به آن ها رسیدگی می گردد.

معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره تدابیر حفظ و نگهداری از آثار حجمی مفاخر شهر تهران گفت: گاهی مجسمه ها از جنس هایی نازل تر مانند فایبرگلاس هستند که چندان دوام ندارد. تندیس سعدی از جنس برنز است و به تمامی ظرافت ها در مراحل مختلف ساخت از سوی هنرمندی که کار ساخت آن را انجام می دهد، دقت شده تا به برترین شکل ساخته گردد. این تندیس روی ارتفاع پایه 10 متری ساخته می گردد که قابلیت دسترسی عموم به این تندیس و آسیب به آن وجود ندارد.

وی بعلاوه درباره اقدامات کتاب محور سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد: سال گذشته اقدامات درخور توجهی در زمینه کتاب انجام شد و 40 سازه مختص معرفی کتاب به شهر اضافه کردیم؛ البته این اقدامات، اکرا ن های فرهنگی است که در سطح شهر صورت گرفته و حتما درباره نمایشگاه کتاب تهران نیز تبلیغات و ترویج انجام خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 18975

به "تندیس سعدی اول اردیبهشت ماه رونمایی می گردد، نصب مجسمه شیخ اجل روی پایه 10 متری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تندیس سعدی اول اردیبهشت ماه رونمایی می گردد، نصب مجسمه شیخ اجل روی پایه 10 متری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید