صندلی حمل و نقل در اقتصاد کشور، تبادل نظر با مهندس بابک فروتن مهر

به گزارش سهندبلاگ، -در ابتدا کمی درباره صندلی و نقش حمل و نقل در اقتصاد برایمان بگویید.

صندلی حمل و نقل در اقتصاد کشور، تبادل نظر با مهندس بابک فروتن مهر

بخش حمل و نقل صندلی برجسته ای در اقتصاد جهان دارد و یکی از شاخص­ های اصلی توسعه یافتگی به تعداد می آید با توجه به اینکه پیشرفت و توسعه این بخش نقش مهمی در ایجاد تحول سایر بخش­ های صنعتی، کشاورزی و فراوریی ایفا می­ کند، امروزه بیشتر اندیشمندان و صاحب نظران عرصه مالی رشد و توسعه همه جانبه کشورهای دارای حوزه گسترده سرزمینی را مشروط به توسعه این بخش می دانند و از این صنعت به اسم محور فعالیت های اساسی و زیربنایی و لازمه تحول رشد و توسعه مالی یاد می­ نمایند.

-در حال حاضر صنعت حمل و نقل با چه مسائلی روبرو است؟

آنالیز اجرا شده در بخش حمل ­و نقل جاده­ ای ایران نشان داده که فرسودگی ناوگان و عدم بازسازی زیرساخت ها، قیمت­ گذاری غیرمالی و مدیریت غیربهینه منجر به فرایند نزولی بهره­ وری در این صنعت شده است.

افزایش مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی، تلفات و تصادفات جاده­ ای این بخش را با چالش­ های فراروانی روبرو کرده است که این امر ضرورت اهتمام به بازبینی، نوسازی و برطرف مسائل را بیش از پیش ایجاب می­ نماید.

بخش های حمل ­و نقل درون و برون شهری به ­علت شبکه خطوط گسترده، بیشترین اندازه دسترسی کالا و خدمات به نقاط مختلف کشور را فراهم کرده است. بنابراین این بخش افزون بر آن­ که برترین گزینه در مسافت­ های کوتاه و میانه جهت حمل مسافر و بار شناخته شده نقش مهمی در رشد مالی، افزایش رفاه اجتماعی و یاری به بسط تجارت و رشد صنعت دارد.

-با توجه به صحبت های شما صندلی حمل و نقل بسیار مهم است.

بله. آنالیز آمارهای منتشره به وسیله سازمان های متولی در دهه­ های گذشته نشان می­ دهد در بین روش­ های مختلف حمل ­و نقل کالا، حمل­ و نقل جاده­ ای با بیش از 90 درصد عمده ترین روش جابجایی کالا در سطح کشور بتعداد آید به­ طوری ­که سالانه بیش از 500 میلیون تن بار به وسیله 25748 هزار سفر ناوگان باری، در سطح کشور با میانه وزن 14 تن و میانه مسافت 499 کیلومتر در هر سفر به وسیله جاده جابجا می گردد.

آمارهای جهانی بالا بودن اندازه مصرف سوخت در بخش حمل ­و نقل جاده­ ای ایران را نشان می­ دهد. به ­طوری­ که در ایران با مصرف بیش از 33 لیتر سوخت برای حمل هزار تن بار، دو برابر کشورهای مصر و چین و چهار برابر هند و اندونزی سوخت مصرف می گردد.

طبق گزارشات دفتر برنامه ریزی کلان انرژی وزارت نیرو، سهم انتشار گازهای آلاینده و گلخانه­ ای حمل ­و نقل جاده ­ای ایران طی دهه گذشته، به طور میانه به 84 درصد می­ رسد که نسبت به بقیه زیر بخش­ های حمل­ و نقل نسبتا بالا است (دفتر برنامه­ ریزی کلان انرژی وزارت نیرو، 1398).

-به نظر شما چه مواردی وجود دارد که احتیاج به بازبینی و اصلاح دارند؟

شرایط حمل ­و نقل جاده ای ایران مناسب نبوده و فرسودگی ناوگان جاده­ ای متناسب با صندلی راهبردی ایران در منطقه نیست. آمارهای سازمان حمل و نقل جاده ای نشان می دهد که هر کامیون سالانه 50 هزار کیلومتر مسافت را می پیماید که این اندازه 30 درصد عملکرد یک کامیون در بعضی کشورهای اروپایی است. اندازه بار جابجا شده در ایران به وسیله یک کامیون هم هزار تن و در اروپا 4 هزار تن است. بنابراین بهره برداری و مدیریت نادرست از سرمایه ها و کامیون های موجود، به کاهش بهره وری وسایل نقلیه و افزایش هزینه های فراوری منجر شده و توجیه مالی بعضی فعالیت ها را از بین برده است.

-عمر ناوگان حمل بار هم یکی از مسائل مهم است.

سال هاست مسائل ناوگان حمل بار کشور وجود دارد ولی هیچ عزم جدی در جهت برطرف مسائل آن ها به عمل نیامده است بیشتر ناوگان های کشورمان بالای 20 سال عمر دارند و فرسوده اند و امکان تردد در جاده های بین المللی را ندارند.

-انتظار شما برای برطرف این مسائل چیست؟

با توجه به اینکه سال جاری سال برطرف مسائل و موانع فراوری نام گذاری شده است، بنابراین باید در تمامی ارکان تجارت تسهیل گری به وجود بیاید. تا زمانی که مقررات سخت گیرانه و بعضاً متناقض وجود دارند، هیچ امیدی به رهایی از مسائل نمی توان داشت.

-کمی بیشتر برایمان شرح دهید.

دیگر نمی توان جزیره ای عمل کرد. اکنون وقت آن رسیده که تسهیل گری در همه امور تجارت و نوسازی ناوگان حمل بار ایجاد گردد.

با چنین عزمی می توان جهش فراوری در اقتصاد ایجاد کرد. ما نباید از خاطر ببریم که ساختار صنعت حمل ونقل کشورمان پر از تناقض و پر از ایراد است.

-در سرانجام این تبادل نظر چه صحبتی دارید؟

در آینده نزدیک شاید قیمت تمام شده کالا با قیمت حمل آن برابر گردد و صندلی حمل و نقل در کشور ما و همه کشورها، به علت کمبود منابع سوختی به قدری اهمیت پیدا می نماید که اگر بخواهیم در اقتصاد جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ باید تغییری اساسی در این فرایند ایجاد کنیم.

در خاتمه هم باید گفت، متأسفانه به جای اینکه قوانین به سمت تسهیل گری بفرایند به سمت افزایش تصدی گری حاکمیتی پیش می فرایند.

این موضوعات بخش کوچکی از واقعیت ها و مسائل پیچیده اقتصاد کشور بخصوص در صنعت حمل و نقل است. به امید داشتن ایرانی آزاد و آباد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14653

به "صندلی حمل و نقل در اقتصاد کشور، تبادل نظر با مهندس بابک فروتن مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی حمل و نقل در اقتصاد کشور، تبادل نظر با مهندس بابک فروتن مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید