حیات دولت و صنوف به یکدیگر وابسته است

به گزارش سهندبلاگ، سید اسدالله سرشار، فعال و پیشکسوت صنعت چاپ در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به بخش عمده مسائل چاپخانه داران طی سال های اخیر گفت: صنعت چاپ مانند یک فرزند بدون والد است که هیچ متولی مشخصی ندارد و طی سال های گذشته بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دست به دست شده، به طوری که مدتی در یک وزارتخانه و مدتی بعد در یک وزارتخانه دیگر بود و اصلا شرایط مشخصی ندارد.

حیات دولت و صنوف به یکدیگر وابسته است

وی ادامه داد: در این سال ها دست اندرکاران این صنعت با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم کردند؛ به عنوان مثال یکی از مسائل، تامین مواد اولیه است که قیمت آن هر روز، تغییر می کند و بی ثباتی آن در بازار موجب چالش های جدی شده است.

سرشار با اشاره به قیمت کاغذ که ارتباط مستقیمی با صنعت چاپ و نشر دارد، توضیح داد: اگر همه مواد را داشته باشیم و کاغذ نباشد، در عمل بیکار هستیم اما قیمت همین کاغذ هم در بازار بی ثبات است و نرخ آن به تناسب بهای ارز تغییر می کند و شرایط فعلی به گونه ای است که هر روز، کالاها را بر مبنای قیمت دلار خریداری می کنیم اما بر مبنای ریال هزینه می کنیم.

وی همچنین درباره سایر مواد اولیه خارجی مورد نیاز اهالی چاپ گفت: بسکمک از این اقلام برای مدتی به کشور وارد می شد ولی پس از مدتی برای خرید و ورود آن ها به کشور با مسائلی روبه رو شدیم، در این میان فردی نبود که این سنگ بزرگ را از زمین بردارد و مدیران هم به صورت مقطعی در مدت زمان مدیریت خود به کارهایی اقدام می کردند؛ اما خیلی زود تغییر می کردند و به همین دلیل تامین مواد اولیه در این سال ها چالشی جدی برای فعالان این صنعت بوده است.

سرشار با بیان اینکه از سوی دیگر ورود لوازم یدکی و قطعات از دغدغه اهالی نشر به شمار می آید، اضافه کرد: دستگاه ها و ماشین آلات چاپ، هر یک سالی که بگذرد به قطعاتی نیاز دارند که وجود آن ها به حیات دستگاه بستگی دارد در یک بازه زمانی این قطعات به کشور وارد نشده اند و اکنون چاپخانه های زیادی با دستگاه های چند صد میلیونی به دلیل خراب شدن یک قطعه، بی استفاده باقی ماند ه اند.

وی بیان نمود: اگرچه یکسری تراشکار با تجربه و قدیمی وارد میدان شدند و به همت آن ها بسکمک از این قطعات ساخته شد، اما با توجه به اینکه قطعه ها اصل نبودند مسائل ماشین های قدیمی تر بعد از مدتی، دوباره بروز می کرد و خیلی زیادتر می شد و به دنبال آن صدها چاپخانه با عمر طولانی به مرور تعطیل شدند؛ اما چاپخانه های جدیدی که تازه نفس تر بودند و با سرمایه های جدید همچنان کار می کردند توانستند به حیات خود ادامه دهند.

به گفته سرشار، هر کس قدیمی تر بود زودتر باخت و هر کس جدیدتر بود توانست پیروز تر باشد و در این حین، یکسری چاپخانه ها در شهرهای مجاور مثل قم که اغلب چاپخانه های جدید دارند کارها و سفارش های تهران را می گرفتند و بعد از چاپ به تهران می آوردند.

وی همچنین با اشاره به تاثیرات کرونا در کسب و کار چاپخانه ها توضیح داد: از جمله فعالانی بودیم که مشمول دریافت کمک و وام می شدیم و بر مبنای هر کارگر بیمه شده می توانستیم 12 میلیون تومان از بانک وام بگیریم اما این کار هم شرایط سختی دارد و شرایط به گونه ای بود که اصلا نتوانستیم برای دریافت وام اقدام کنیم.

سرشار در این زمینه توضیح داد: به عنوام مثال باید دو ضامن کارمند داشته باشیم که زیر 4 میلیون تومان حقوق نداشته باشند و یک سفته بر مبنای مبلغی که وام دریافت می کنیم می دادیم، آماده سازی این شرایط کار خیلی سختی برای من تولیدکننده بود که بیش از 50 سال است در یک بانک بدون هیچ چک برگشتی حساب دارم و کارها به گونه ای پیش رفت که عطای وام را به لقایش بخشیدیم.

وی با بیان اینکه در دوره کرونا کسب و کار اصلا خوب نبود و همکاران تلاش می کردند هر سفارشی را ثبت کنند، گفن: خیلی ها هم در این شرایط گرانی مواد اولیه و خرابی دستگاه ها مجبور شدند چراغ چاپخانه خود را خاموش کنند و کار را کنار بگذارند به عنوان مثال برخی از همکاران ما ملک چاپخانه خود را فروختند و فرزندان شان در کار بساز و بفروش وارد شدند اما مگر کشور ما بر پایه بساز و بفروش است و آیا نباید به فکر تولید و صنعت باشیم؟

سرشار در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی باید اهمیت ویژه ای برای دولت داشته باشد، بیان کرد: امروز اگر اصناف ورشکسته شوند دولت هم ورشکسته می شود و در این زمینه فکر می کنم که می توان در همفکری با بزرگان و پیشکسوتان صنعت چاپ راهکارهای خوبی برای برون رفت از شرایط فعلی اندیشید.

وی ادامه داد: زیرا این روزها وقتی کتاب را تورق می کنیم، شمارگان را 200 یا 500 نسخه می بینیم در نهایت شمارگان کتاب های رمان یک هزار نسخه است؛ کتابی که باید نسخه های میلیونی داشته باشد؛ شمارگان کتاب ها برای کشور 80 میلیونی اصلا خوب نیست؛ به نظرم باید فرایند فعالیت بسکمک از مشاغل حوزه چاپ و نشر، اصلاح شود تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12036

به "حیات دولت و صنوف به یکدیگر وابسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات دولت و صنوف به یکدیگر وابسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید