خبرنگاران پمپئو در لهستان؛ آمریکا به دنبال افزایش حضور نظامی در بلوک شرق

به گزارش سهندبلاگ، تهران-خبرنگاران- خبرگزاری آسوشیتدپرس از امضای توافق همکاری دفاعی آمریکا با مقام های لهستانی اطلاع داد؛ توافقی که از افزایش حضور نظامی آمریکا در کشورهای شرق اروپا حکایت دارد.

خبرنگاران پمپئو در لهستان؛ آمریکا به دنبال افزایش حضور نظامی در بلوک شرق

به گزارش خبرنگاران، این خبرگزاری آمریکایی گزارش داد: مایک پمپئو وزیر دفاع آمریکا با امضای توافق همکاری دفاعی با مقام های لهستانی راه را برای عزام نیروهای آمریکایی از آلمان به لهستان هموار خواهد نمود.

این گزارش اضافه نمود: پمپئو روز شنبه در خاتمه سفر چهار روزه خود به چهار کشور اروپای مرکزی و شرقی توافق همکاری دفاعی گسترده ای را در ورشو پایتخت لهستان با ماریوس بلاسچاک وزیر دفاع این کشور امضا کرد که چارچوب قانونی افزایش حضور نظامی در این کشور را تدوین می نماید.

این توافق متمم توافق کنونی شرایط نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و امکان تقویت و مدرنیزه سازی قابلیتها و تسهیلات نظامی را به وسیله امکان دسترسی نیروهای آمریکایی به تاسیسات نظامی بیشتر در لهستان فراهم می نماید. این توافق همچنین مقرراتی را برای سهیم شدن در هزینه های لجستیکی و زیرساختی گسترش حضور آمریکا در این کشور معین می نماید.

اکنون آمریکا حدود چهار هزار و 500 نیرو در لهستان دارد اما بر اساس تصمیم دوجانبه اعلام شده در سال گذشته، حدود هزار نیروی دیگر به این تعداد اضافه نموده خواهد شد. ماه گذشته در راستای درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان، پنتاگون بیان کرد که حدود 1200 نیرو از آلمان خارج و حدود 5 هزار و 600 نیرو به دیگر کشورهای اروپایی از جمله لهستان اعزام خواهند شد.

بعلاوه تعدادی از ستادهای فرماندهی نظامی آمریکا از آلمان خارج می شوند که از جمله آنها نیروهای وی ارتش آمریکا در پادگان های خارجی است که در سال آینده به لهستان منتقل می شوند.

ترامپ علنا از آلمان به بهانه هزینه نکردن کافی در بودجه دفاعی خود و نپرداختن سهم خود در ناتو شکایت نموده است. کشورهای ناتو متعهد شده اند 2 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی نمایند.

آسوشیتدپرس نوشت: امضای این توافق فقط یک روز بعد از شکست دولت ترامپ در سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انجام شد و فقط جمهوری دومنیکن از این پیشنهاد ترامپ حمایت کرد. پمپئو روز یکشنبه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری راهی این کشور می گردد.

با توجه به روابط محبت آمیز ترامپ و رئیس جمهوری لهستان در این کشور استقبال گرمی از پمپئو به عمل آمد. سیاست حزب حاکم لهستان موسوم به قانون و عدالت، باعث اختلافات این کشور با اتحادیه اروپا شده است. بروکسل نگران کوشش های دولت لهستان در زمینه اصلاحات قضایی و دیگر اقداماتی است که مقررات حاکمیت قانون و دموکراسی در این کشور عضو اتحادیه اروپا را نقض نموده است.

خبرگزاری رویترز چند وقت پیش گزارش داده بود که آمریکا در حال آنالیز گسترش فروش جت های جنگنده اف 35 به کشورهایی همچون یونان و لهستان، همزمان با کوشش این متحدان اروپایی برای تقویت دفاعی خود در مقابل روسیه هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9867

به "خبرنگاران پمپئو در لهستان؛ آمریکا به دنبال افزایش حضور نظامی در بلوک شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پمپئو در لهستان؛ آمریکا به دنبال افزایش حضور نظامی در بلوک شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید