رونق بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در پرتو انقلاب اسلامی

به گزارش سهندبلاگ، استان پهناور سیستان و بلوچستان با وسعت 18.7 میلیون هکتار از پتانسیل های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی، و اقلیم مناسب برای فراوری محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سرد سیری، محصولات متنوع دامی و شیلاتی در آب های ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخلی با پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی، گیاهان دارویی و مرتعی و... برخوردار است.

رونق بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در پرتو انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگاران- اگرچه استان سیستان و بلوچستان بیش از دو دهه از انقلاب را با خشکسالی های سهمگین و پی در پی و کمبودهای زیرساختی دست و پنجه نرم می نماید ولی اهمیت و نقش محوری بخش کشاورزی از نظر امنیت غذایی، تأمین اشتغال، تأمین مواد اولیه بسیاری از صنایع و ایجاد اشتغال برکسی پوشیده نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: د راستان سیستان و بلوچستان 170 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت بوده و بیش از 70 درصد معیشت مردم استان وابسته به بخش کشاورزی است.

مجتبی پیری در گفت و گو با خبرنگاران- اضافه کرد: ایجاد زمینه ارتقا ء تولیدات بخش کشاورزی به میزان 5 میلیون تن به ارزش سالیانه 9 هزار میلیارد تومان، ایجاد زمینه ارتقا ء تولید محصولات زراعی به میزان 3 میلیون تن و توسعه سطح زیرکشت به 190 هزار هکتار، ایجاد زمینه ارتقا تولید محصولات باغی به میزان 550 هزار تن و توسعه سطح زیرکشت به 90 هزار هکتار، ایجاد زمینه ارتقا تولید فرآورده های دام و طیور به میزان 200 هزار تن در سال، ایجاد زمینه ارتقا تولید محصولات و فرآورده های شیلاتی به میزان 310 هزار تن در سال و تأمین کننده بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی کشور و40 درصد صید کل کشور طی سال های بعد از انقلاب این استان را جز استان های پیشرو در بخش کشاورزی قرار داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: همچنین طی سالهای اخیر ارتقا ء محصولات زراعی خارج از فصل به 22 هزار هکتار و تولید 55000 تن که نقش بسزایی در تنظیم بازار کشور دارد در استان شاهد بوده ایم.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد زمینه ارتقا تولید انواع خرما به میزان 230 هزار تن و توسعه سطح زیرکشت خرما به 57 هزار هکتار اظهار کرد: توسعه صادرات خرمای تولید خرمای ارگانیک و توسعه صنایع تبدیلی خرما با ایجاد 49 واحد سردخانه ،22 واحدبسته بندی و 2 و احد تولید کلاً به ظرفیت 120 هزار تن و معرفی 10 برند تولید و عرضه در سطح ملی و بین المللی از دیگر موفقیت های استان در این بخش بوده است.

پیری گفت: فراهم شدن زمینه توسعه کشت های فشرده در فضای گلخانه به میزان 260 هکتار با تولید 57 هزار تن و برنامه توسعه گلخانه در سواحل مکران در سطح 10 هزار هکتار امروز توانسته سیستان و بلوچستان را به یکی از استان های مهم در بخش تولید محصولات گلخانه ای تبدیل کند.

وی اعلام کرد: زمینه ارتقا تولید میوه های گرمسیری به میزان 160 هزار تن و توسعه زیر کشت باغات به 9 هزار هکتار رتبه اول کشوری، زمینه تولید گوشت قرمز در استان به میزان 100 هزارتن در سال، ارتقا زمینه تولید عسل در استان به میزان 70 تن و افزایش کلنی های زنبورعسل به 6500 کلن، معرفی بیش از 100 رقم محصول زراعی اصلاح شده و گواهی شده با عملکرد کمی و کیفی برتر برای ارتقا ء تولید و سازگار با شرایط اقلیمی استان و ارتقا زمینه تولید شیر به میزان 106 هزار تن در سال و راه اندازی 1720 واحد گاوداری شیر صنعتی و سنتی از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی استان در سال های اخیر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: ارتقا سطح زیرکشت پسته به میزان 9 هزار هکتار و ایجاد 4 مرکز ضبط و فرآوری پسته به ظرفیت 3000 تن، توسعه و ارتقا سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سطح 5 هزار هکتار و توسعه این سطح به 20 هزار هکتار در برنامه است، اجرای کاداستر اراضی در سطح 278 هزار هکتار برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزان، توسعه سیستم های نوین آبیاری در سطح 34 هزار هکتار و مطالعه 29 هزار هکتار اجرای 100 هزار هکتار در برنامه سازمان است.

وی گفت: ایجاد زمینه توسعه مرغداری های صنعتی و ارتقا ظرفیت جوجه ریزی به میزان 23 میلیون قطعه در سال و تولید 39 هزار تن گوشت مرغ یا راه اندازی 220 واحد پرورش مرغ صنعتی ایجاد زمینه توسعه پرورش مرغ تخم گذار و افزایش ظرفیت تولید تخم مرغ به میزان 11 هزار تن با ایجاد 4 واحد پرورش مرغ تخم گذار به ظرفیت 600 هزار قطعه، ایجاد زمینه توسعه پرورش صنعتی شترمرغ با ایجاد 7 واحد پرورش شتر (توأم و پرواری) راه اندازی بزرگترین مزرعه چرخه کامل زنجیره تولید شترمرغ جنوب شرق کشور در چابهار به ظرفیت 23700 قطعه از دیگر موفقیت های جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید گوشت سفید منطقه بوده است.

پیری ادامه داد: انجام مرمت و بازسازی و ساماندهی 1925 رشته قنات سیستان و بلوچستان که از نظر تعداد قنات رتبه ششم و از نظر وابستگی کشاورزی به اب قنات رتبه چهارم کشور را دار است.

وی اعلام کرد: اجرای طرح عظیم انتقال آب با لوله دشت سیستان در سطح 46 هزار هکتار با بهره مندی 70 هزار بهره بردار بمنظور افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب، ایجاد زمینه ارتقا صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به ظرفیت 782 هزار تن با ایجاد 214 واحد (زراعی، باغی، دامی و شیلاتی) از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی استان طی سال های اخیر بوده است.

دبیر: زهرا حبیب پور

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 494

به "رونق بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در پرتو انقلاب اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در پرتو انقلاب اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید