ستاره های فناوری که در سال 2019 خاموش شدند

به گزارش سهندبلاگ، روزنامه ایران - میترا جلیلی: رشد و توسعه دنیای تکنولوژی نتیجه راه درازی است که تا به امروز پیموده شده و در این جهت، نام هایی درخشان تر از بقیه هستند؛ دانشمندان، برنامه نویسان، مهندسان، پیشتازان حوزه فضا و... که تلاش کردند تا با بینش تکنولوژیک خود، دنیا را به جایی بهتر تبدیل کنند. این افراد در برهه ای خاص از زندگی خود با پایه گذاری یک کمپانی، اختراع یک تکنولوژی یا خیره شدن به ستارگان و...، در لحظاتی خاص آینده بشر را تغییر دادند و انقلابی ایجاد کردند. مجله کامپیوتر ورلد همچون سال های پیشین نگاهی به ستاره های درخشان تکنولوژی داشته است که در سال 2019 خاموش شدند.

ستاره های فناوری که در سال 2019 خاموش شدند

فعال حوزه روبات ها

نیل نیلسون

هرچند امروزه شاهد ظهور روبات هایی قدرتمند در جهان همچون انواع روبات های رومبا، بوستون دینامیک، Pepper و... هستیم، ولی روزگاری روبات Shakery که توسط نیل نیلسون طراحی شد یک نمونه منحصربفرد به شمار می رفت. نیل نیلسون که آوریل 2019 در سن 86 سالگی درگذشت، در فاصله سال های 1966 تا 1972 روبات Shakery را طراحی کرد. این روبات نخستین نمونه ای محسوب می شد که می توانست با استفاده از سنسور های صوتی-تصویری، محیط پیرامون خود را تعریف کند و در واقع عملاً به مقدمه ای برای ساخت روبات های رومبا و بوستون دینامیک تبدیل شد.

وی که متخصص حوزه هوش مصنوعی بود، در سال 1965 نخستین کتاب ها را با موضوع شبکه های عصبی روبات ها نوشت و در سال 1968 پیروز به توسعه الگوریتم A+ شد. این الگوریتم در واقع کوتاه ترین راه ارتباط یک روبات با اطراف و همچنین پرهیز از برخورد با موانع موجود را طراحی کرد. این الگوریتم امروزه در موارد مختلف از جمله بازی های ویدئویی تا الگوریتم های سرچ و جست وجو مورد استفاده قرار می گیرد.

نقاشی آینده

ویلیام نیومن

یکی از جذابیت های سیستم های کامپیوتری امروز رنگ های بی نظیر و گرافیک بالای آن است و شاید در این میان بتوان ویلیام نیومن را یکی از افراد مؤثر در توسعه این محیط گرافیکی دانست. وی که در ژوئن 2019 میلادی و در سن 80 سالگی درگذشت، معلم و محقق در حوزه طراحی سیستم ها و تعامل کامپیوتر و بشر بود و کتاب های زیادی نیز در این زمینه به نگارش درآورد. به اعتقاد بسیاری، وی با اختراع نخستین سیستم مدیریت رابط کاربری (User Interface Management System) عملاً آینده را به تصویر کشید.

ویلیام نیومن در فاصله سال های 1973 تا 1979 دکترای خود را در گرافیک کامپیوتر به منظور توسعه اپلیکیشن ها برای کامپیوتر های Alto گرفت و در این راستا گام هایی بزرگ برداشت. وی همچنین در طراحی برنامه paint، منو های pop-up، فرمت پی دی اف و... نیز نقشی ویژه داشت. جورج کلوریس یکی از استادان دانشگاه کمبریج درباره وی نوشت: ویلیام نیومن یکی از پیروز ترین و مؤثرترین افراد در حوزه گرافیک کامپیوتر بود و افتخار می کنم که در طول حیاتش با وی همکاری داشتم.

خالق نخستین کامپیوتر تجاری جهان

کنوی برنرز لی

هرچند خدمات کنوی برنرز لی در حوزه فناوری قابل انکار نیست، ولی بسیاری، نقش وی را در تربیت و آموزش پسرش تیم برنرز لی به عنوان خالق جهانی وب (www) بی بدیل می دانند. تیم برنرز لی هم همه پیروزیت هایش را مدیون والدینش می داند و همیشه از پدرش به عنوان یکی از نقش آفرینان زندگی خود یاد می کند.

کنوی برنرز لی که در اوایل 2019 میلادی در سن 97 سالگی درگذشت، در زمان جنگ جهانی دوم در ارتش بریتانیا خدمت می کرد و بعد از ترک ارتش به عنوان مهندس برق در کمپانی Ferranti در لندن مشغول به کار شد. وی که به حوزه برق و الکترونیک و همچنین فناوری علاقه ای خاص داشت در نهایت پیروز به اختراع Ferranti Mark1، نخستین کامپیوتر تجاری جهان شد. وی همچنین در حوزه اپلیکیشن ها بویژه توسعه نرم افزار های کشاورزی فناورانه تلاش بسیاری کرد و برای دست یافتن به الگوریتم های مورد نیاز در حوزه سلامت دیجیتال نیز مطالعاتی گسترده داشت.

مادر تلسکوپ هابل

نانسی گریس رومن

اگر امروز اطلاعات ما از سیاره های دیگر و فضا نسبتاً بالاست، آن را مدیون نانسی گریس رومن و باز طراحی تلسکوپ فضایی هابل توسط وی هستیم. وی که در کریسمس گذشته در سن 93 سالگی درگذشت از همان سنین کودکی به فضا علاقه مند بود و در سن 11 سالگی یک باشگاه ستاره شناسی را تشکیل داد. همچنین در سال 1949 پس از اخذ دکترا، به آزمایشگاه تحقیقات دریایی ملحق شد و پس از کشف یک ستاره که می تواند طیف انتشار خود را تغییر دهد به یک چهره شناخته شده تبدیل شد.

این یافته سبب شد تا در سال 1959 به ناسا ملحق شود و عملاً نخستین رئیس نجوم و فیزیک خورشیدی ناسا باشد. نانسی گریس یک سال بعد نخستین مأموریت نجومی پیروز ناسا را با نام Orbiting Solar Observatory-1 رهبری کرد و پس از ورود به جهانی تلسکوپ ها تلاش هایش منجر به طراحی تلسکوپ فضایی هابل شد و اکنون هم یک سیارک به یاد وی نامگذاری شده است.

گفتنی است که طراحی این تلسکوپ از سال 1968 آغاز شد، ولی بعد از گذشت بیش از یک دهه از زمان بازنشستگی وی، در سال 1990 توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. این تلسکوپ تا به امروز شفاف ترین و اعجاب انگیزترین عکس های رنگی را از جهان در اختیار ناسا قرار داده است. وی پیروز شد در طول حیاتش جایزه زن پیروز حوزه هوا-فضا را از آن خود کند و همچنین لوگوی زن ناسا نیز با چهره وی ساخته شد.

بارون جهانی آی تی

هنری راس پروت

یکی دیگر از بزرگان حوزه تکنولوژی که در سال 2019 و در سن 89 سالگی چراغ عمرش خاموش شد، هنری راس پروت است. وی نه تنها یک تاجر پیروز در جهانی آی تی محسوب می شد بلکه به سیاست نیز علاقه مند بود و در سال های 1992 و 1996 برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا کاندیدا شد، هرچند تنها حدود 16 درصد آرا را از آن خود کرد.

وی پس از خروج از نیروی دریایی، برای مدت زمانی کوتاه، در بخش فروش IBM حضوری پیروز داشت. پروت در سال 1962 وقتی متوجه شد بسیاری از مشتریان این کمپانی سواد و مهارت کافی برای استفاده از کامپیوتر های خود را ندارند دست به کار شد و کمپانی Electronic Data Systems را به عنوان سرویس آی تی برای پردازش دیتا پایه گذاری کرد. این کمپانی آنقدر سودآور بود که باعث شد وی در مجله فورچون سال 1968 به عنوان کسی معرفی شود که سریع ترین رشد ثروت را در تگزاس داشته است.

سپس این کمپانی در سال 1984 توسط جنرال موتورز و در سال 2008 توسط هولت پاکارد خریداری شد. وی که فرصت خرید مایکروسافت را با بهای 2 میلیون دلار از دست داده بود از اشتباهش درس گرفت و خود را به عنوان نخستین سرمایه گذار در استارتاپ NeXT مربوط به استیو جابز معرفی کرد و 20 درصد سهام این شرکت 20 میلیون دلاری را در سال 1987 خریداری کرد.

چهره مورد توجه استیو جابز

جین ماری هولوت

حضور در همایش دانشگاه استنفورد و معرفی یک نرم افزار ویژه، کافی بود تا استیو جابز شیفته جین ماری هولوت شود و در سال 1986 از وی برای پیوستن به استارتاپ NeXT خود دعوت به همکاری کند. هولوت به دنبال همکاری خود با استیو جابز پیروز به توسعه نرم افزاری و اپلیکیشن هایی برای کامپیوتر های NeXT و در نهایت هم مک و آیفون شد و حتی بسیاری، وی را سازنده اصلی رابط های گرافیک کاربری کامپیوتر های مکینتاش می دانند.

هولوت در سال 1996 پروژه NeXT را ترک کرد تا کمپانی به نام RealNames را تأسیس کند و دوباره در سال 2001 به استیو جابز در کمپانی اپل پیوست تا عملیات سینک را برای iCal و iSync توسعه دهد. در واقع هولوت با این توسعه، روزی را ترسیم کرد که کاربران می خواهند از چند وسیله به طور همزمان استفاده کنند.

وی در ساخت آیفون یک هم همکاری گسترده ای با استیو جابز داشت. وی در سال 2009 نیز همراه با چهار کارمند پیشین اپل، Fotopedia را که یک دایرة المعارف عکس دار دیجیتال محسوب می شود بنیانگذاری کرد. بروس هاندرسون مهندس نرم افزار معروف پس از مرگ هولوت نوشت: وی یکی از فعالان حوزه فناوری بود که خاموش شدن چراغ عمرش بسیار دردناک است. وی بسیار جلوتر از زمان خود را می دید. وی در سن 65 سالگی در ژوئن 2019 درگذشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6331

به "ستاره های فناوری که در سال 2019 خاموش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره های فناوری که در سال 2019 خاموش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید