فرصت مطالعاتی، فرصتی برای نمایش امکانات داخلی یا تجربه دانشگاه های خارجی؟

به گزارش سهندبلاگ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می تواند با شناسایی ظرفیت های دانشگاه های داخلی و ارائه امکانات بیشتر، دانشجویان را ترغیب به ماندن در ایران برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی کند.

فرصت مطالعاتی، فرصتی برای نمایش امکانات داخلی یا تجربه دانشگاه های خارجی؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، یکی از امکاناتی که دانشگاه های دولتی برای دانشجویان ممتاز و به اصطلاح درس خوان فراهم نموده، استفاده از تسهیلاتی نظیر بورسیه و فرصت مطالعاتی است. فرصت مطالعاتی به دانشجویان این امکان را می دهد که برای تکمیل تحصیل خود، از دانش اساتید دانشگاه های دیگر بهره بگیرند.

برای انجام فرصت مطالعاتی، دانشجویان باید مراحل زیر را طی نمایند:

مرحله اول: تهیه لیست اساتید و دانشگاه های منتخب: اولین مرحله برای شروع سفر مطالعاتی، این است که دانشجویان با توجه به اولویت های خود و دانشگاه محل تحصیلشان، دانشگاه های منتخب خود را لیست نمایند. البته برای این کار می توانند از اساتید نیز یاری بگیرند.

مرحله دوم: مکاتبه با اساتید: این مرحله می تواند با همان مرحله اول ادغام شود چراکه نظر مثبت اساتید برای دریافت تأییدیه و سهولت در مرحله پذیرش دانشجو در دانشگاه مقصد تأثیر به سزایی دارد. در اکثر دانشگاه ها، معرفی دانشجو به دانشگاه انتخاب شده، توسط اساتید و رایزنی آنان صورت می گیرد. به همین منظور، دانشجویان بهتر است، سعی نمایند در دوران تحصیل، با انجام پروژه و فعالیت های تحقیقاتی، به اساتید خودی نشان دهند.

مرحله سوم: درخواست نامه پذیرش از استاد: پس از ارسال ایمیل در خواست حضور در دانشگاه مقصد، نامه ای از طرف دانشگاه میزبان صادر می شود که طی آن اعلام شده که دانشجو را به عنوان محقق در دوره فرصت مطالعاتی پذیرفته اند. در این نامه امکاناتی که قرار است در دانشگاه میزبان در اختیار فرد قرار دهد؛ به صورت رسمی اعلام شده است. البته تعداد زیادی از دانشگاه ها فرمت های مشخصی برای این نامه دارند و نیازی نیست دانشجو این نامه را تنظیم کند.

مرحله پایانی: ارائه درخواست به تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای صدور نامه یاری اقتصادی: این مرحله به دلیل موضوعات اقتصادی، برای دانشجویان اهمیت ویژه ای دارد و باید پیگیری های لازم برای انجام این فرایند را به وسیله دانشگاه محل تحصیل پیگیری نمایند.

دانشجوی ارشد دانشگاه شریف: اگر برای من چنین شرایطی وجود داشته باشد که برای فرصت مطالعاتی بین دانشگاه داخلی و خارجی انتخاب کنم، قطعاً دانشگاه های خارجی را انتخاب می کنم چرا که تجربه حضور در یک دانشگاه ومرکز پژوهشی و آشنایی با فعالیت های تحقیقاتی آنها، یک تجربه منحصر به فرد است.

آنچه درباره فرصت مطالعاتی گفته شد، به فرآیند انجام درخواست تا نتیجه گیری از آن باز می شود اما انتخاب دانشگاه میزبان، یکی از مهم ترین موضوعات برای دانشجویان است. طی گفت وگو با دانشجویان از دانشگاه های مختلف، نظرات متفاوتی را درباره گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج از کشور دریافت کردیم.

صدرا، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در گفت وگو با فارس اظهار کرد: اگر برای من چنین شرایطی وجود داشته باشد که برای فرصت مطالعاتی بین دانشگاه داخلی و خارجی انتخاب کنم، قطعاً دانشگاه های خارجی را انتخاب می کنم چرا که تجربه حضور در یک دانشگاه و مرکز پژوهشی و آشنایی با فعالیت های تحقیقاتی آنها، یک تجربه منحصر به فرد است.

اما مهدی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران نظر متفاوتی داشت. وی درباره فرصت مطالعاتی خارج از کشور گفت: برای من حضور در ایران و فعالیت در دانشگاه هایی که تناسب فرهنگی و دینی دارند؛ اهمیت ویژه ای دارد. هرچه بیشتر با مراکز پژوهشی داخلی آشنا شوم برای اشتغال، آسودگی خاطر بیشتری دارم.

نیلوفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه فرصت مطالعاتی خود را در آلمان گذرانده است؛ گفت: انتخاب یکی از کشورهای اروپایی برای فرصت مطالعاتی و گذراندن دوره پژوهشی در این کشور، نه تنها به من فرصت تحصیل و تحقیق در کشور دیگر را داد بلکه یک تجربه کم نظیر بود تا بتوانم از امکانات و تجهیزات مراکز تحقیقاتی آلمان استفاده کنم و در کنار آن، از دانش اساتید نیز بهره ببرم.

دانشجوی ارشد دانشگاه تهران: برای من حضور در ایران و فعالیت در دانشگاه هایی که تناسب فرهنگی و دینی دارند؛ اهمیت ویژه ای دارد. هرچه بیشتر با مراکز پژوهشی داخلی آشنا شوم برای اشتغال، آسودگی خاطر بیشتری دارم.

طبق گفت وگویی که با دانشجویان انجام شد، تمایل آنان به استفاده از این فرصت در خارج از کشور کم نیست؛ با این حال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگویی خاطرنشان کرد: بعضاً دانشجویانی که از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور برمی گردند اذعان دارند که تصور نمی کردند در داخل دانشگاه در رشته خود امکانات فعلی در دانشگاه ها وجود داشته باشد. بنابراین حضور در فرصت مطالعاتی داخل کشور ارتباطات علمی دانشجویان را توسعه می دهد.

رؤسای دانشگاه های دولتی نیز از اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی خارج از کشور خبر دادند.

ذاکری: اعزام 3 دانشجو به فرصت مطالعاتی در دو ماه ابتدایی سال

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با فارس، گفت: سال گذشته، 16 دانشجو برای استفاده از فرصت مطالعاتی انتخاب شدند که از این تعداد، امکان اعزام سه نفر میسر نشد.

وی اضافه نمود: سال جاری و در دوماه ابتدایی سال، سه دانشجوی جامانده از سال قبل را به کشورهای اروپایی اعزام کردیم تا دوره فرصت مطالعاتی خود را بگذرانند.

مدرس هاشمی: با فرصت مطالعاتی داخل کشور مخالفم

محمود مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت وگو با فارس، با بیان اینکه با حذف فرصت مطالعاتی و اعزام دانشجو به خارج از کشور مخالفم؛ اظهار کرد: اعزام دانشجویان به خارج از کشور می تواند ارزش اضافه نموده برای کشور داشته باشد. چرا که دانشجویان با نتایج آخرین تحقیقات و پژوهش ها از نزدیک آشنا می شوند و می توانند از آن در کشور نیز استفاده نمایند.

وی تأکید کرد: تیرماه سال جاری 7 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به یکی از کشورهای اروپایی و در قالب فرصت مطالعاتی اعزام می شوند.

خاکی صدیق: سال جاری هم مانند سال گذشته، فرصت مطالعاتی خارجی داریم

علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با فارس، اعلام کرد: این دانشگاه مطابق روندی که در سال های گذشته داشت؛ سال جاری هم اعزام دانشجو در قالب فرصت مطالعاتی خواهد داشت.

وی گفت: دانشجویان انتخاب شده برای استفاده از این فرصت، تیرماه اعزام می شوند.

بر اساس گفته های رؤسای دانشگاه ها و دانشجویان، تمایل بیشتری به حضور در کشورهای خارجی و گذراندن فرصت مطالعاتی در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی وجود دارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می تواند با شناسایی ظرفیت های دانشگاه های داخلی و ارائه امکانات بیشتر، دانشجویان را ترغیب به ماندن در ایران برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1450

به "فرصت مطالعاتی، فرصتی برای نمایش امکانات داخلی یا تجربه دانشگاه های خارجی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت مطالعاتی، فرصتی برای نمایش امکانات داخلی یا تجربه دانشگاه های خارجی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید