لیماسول، شهر باشکوه و دیدنی قبرس، عکس

به گزارش سهندبلاگ، لیماسول یک شهر ساحلی در کشور قبرس است. در اینجا تلفیقی ماهرانه از مدرنیته و گذشته باستانی شهر را می توان دید. برخی از جاذبه های دیدنی و مهم این شهر، سواحل شگفت انگیز و زیبا، دهکده های کوهستانی باشکوه و محوطه باستان شناسی کوریون (Kourion) هستند. در ادامه به معرفی جاذبه های برتر لیماسول خواهیم پرداخت.

لیماسول، شهر باشکوه و دیدنی قبرس، عکس

1. کوریون باستانی

یکی از تماشایی ترین محوطه های باستان شناسی قبرس، دولت-شهر کوریون است که به دوران نئولیتیک باز می شود. تئاتر کوچک این محوطه با گنجایش 3500 تماشاچی، در قرن دوم ساخته و سپس توسط رومی ها گسترش داده شد. این قسمت پس از زلزله ای که در قرن 4 نابودش کرد، دوباره کاملاً مورد بازسازی قرار گرفت. برای علاقه مندان هنر موزائیک، خانه اِئوستولیوس (House of Eustolios) را پیشنهاد می کنیم که در گذشته به عنوان یک ویلای خصوصی رومی مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون مجموعه ای ارزشمند از موزائیک کاری های باستانی را به نمایش می گذارد. در ادامه به یک کلیسای بیزانسی متعلق به قرن 5 میلادی و یک آب نمای رومی می رسید و از آن جا نیز از طریق مسیری کوتاه می توانید به خانه گلادیاتورها بروید که به خاطر موزائیک کاری هایی درباره جنگ های گلادیاتوری شهرت دارد.

2. محله قدیمی لیماسول

محله سرزنده و قدیمی لیماسول یکی از جذاب ترین بخش های شهر برای کاوش به شمار می رود. درست در میدان اصلی، دژ لیماسول را خواهید یافت که در قرن 14 بر روی محوطه یک سازه بیزانسی ساخته شد. عثمانی ها از این دژ به عنوان پایگاه نظامی خود استفاده می کردند. امروزه کل محوطه این دژ، تبدیل به موزه قرون وسطی شده است و مجموعه ای منحصر به فرد از زره ، سلاح، تمثال های مذهبی و سنگ قبرها را در آن می بینید.

میدان اصلی، پر از کافه و رستوران های گوناگون بوده و یکی از مراکز مورد علاقه جوانان به شمار می رود. بعد از لذت بردن از تاریخ قلعه، می توانید به حال و هوای مدرن شهر سری زده و از مجموعه بنیاد هنری لانیتیس (Lanitis) هم دیدن کنید. در این مکان نمایشگاه های چرخشی برگزار می شود. اندکی دورتر، کلیسای جامع لیماسول را می بینید که سردر باروکی شگفت انگیزی دارد.

3. قلعه کولوسی

شاید بتوان گفت کوچک ترین قلعه ای که تا به حال دیده اید قلعه کولوسی (Kolossi) خواهد بود که توسط شوالیه های سنت جان ساخته شده است. این بنا (متعلق به سال 1210) یکی از بهترین نمونه های معماری نظامی به حساب می آید. شما از طریق یک پل متحرک می توانید وارد قلعه شوید و سپس نقاشی مصلوب شدن مسیح را بر روی دیوار ورودی اصلی تماشا کنید. یک پلکان باریک مارپیچ شما را به طبقه دوم هدایت می کند. از روی بام نیز مناظر بی بدیلی از دهکده کولوسی را خواهید دید.

4. موزه باستان شناسی

پشت باغ های شهرداری لیماسول می توانید موزه باستان شناسی را ببینید که مجموعه ای جذاب از عتیقه جات به دست آمده از حفاری های منطقه را از دوران نئولیتیک تا رومی به نمایش می گذارد. اتاق شماره 1 ابزارهای نئولیتیک و سفالینه های کوریون و آماتوس را معرفی کرده و در اتاق دوم برخی از تندیس های خیره کننده را خواهید دید. اتاق سوم نیز برخی از مهم ترین یافته های منطقه، شامل تندیس خدایی مصری و الهه آرتمیس را به نمایش می گذارد. در داخل باغ زیبا، یک شاخص آفتاب را نیز می توانید ببینید.

5. صخره آفرودیت

اینجا همان محل افسانه ای تولد الهه آفرودیت است که گفته می شود از امواج دریا به جهان آمد. البته در واقعیت این مکان یکی از جادویی ترین نقاط برای تماشای غروب خورشید خواهد بود. دو صخره بزرگ داخل آب دریا، یکی از محبوب ترین قسمت های قبرس برای عکاسی را می سازند. این منظره منبع الهام بسیاری از شاعران و نقاشان بوده است. از این میان شاید معروف ترین اثر خلق شده از آن را بتوان نقاشی تولد ونوس اثر بوتیچِلی ایتالیایی دانست.

6. آماتوس باستانی

بنا به افسانه ها، خدای تیسوس (Theseus) بعد از جنگ با مینوتائور (یک دیو ترکیبی از انسان و گاو) همسر باردار خود را در این مکان رها کرد. آماتوس از سال 1000 قبل از میلاد سکونت گاه مردم بوده و یکی از 4 دولت -شهر اصلی جزیره به شمار می رفت. اولین ساکنان آماتوس اهالی میسِن بودند که البته شاهد قطعی برای این فرضیه وجود ندارد. بیشترین چیزهایی که در این محوطه می بینید متعلق به دوران رومی و بیزانسی هستند. در زمان رومی ها اینجا یک شهر بندری مهم به شمار رفته که از طریق صادرات مس و الوار درآمد ایجاد می کرد. شکوه آماتوس بعد از چند سری زلزله در قرن 4 و وقوع ویرانی های بسیار، کم کم از بین رفت.

7. صومعه نیکولاس مقدس گربه ها

صومعه نیکولاس مقدس گربه ها در سال 325 تأسیس شد ولی بنایی که امروز می بینیم متعلق به قرن 13 است. در بالای ورودی شمالی قسمتی مرمری وجود دارد که متعلق به دوران قرون وسطی بوده و 4 نشان رسمی را به تصویر می کشد. شاید از خود بپرسید نیکولاس مقدس گربه ها چه داستانی پشت خود دارد؟ علت این نام گذاری تعدد گربه ها در این محوطه بوده که اولین بار در قرن 4 از مصر به اینجا آورده شدند تا مشکل مارها را در شبه جزیره کنترل کنند. این معضل بر طرف شد اما تعداد خود گربه ها رو به رجحان گذاشت. جامعه کوچک راهبه های زنی که در اینجا زندگی می کنند، مرباها و عسل خانگی به بازدیدکنندگان می فروشند.

8. سواحل

برای بسیاری از بازدیدکنندگان تعطیلات در لیماسول تنها به معنی لذت بردن از ساحل آن است. ساحل بلند و شنی 8 کیلومتری لیدیز مایل (Ladys Mile) در نواحی شرقی شبه جزیره بوده و یکی از محبوب ترین ها به شمار می رود. ساحل کوریون نیز در پایین ویرانه های باشکوه محوطه باستانی بوده و با شن های طلایی-بژ و صخره هایی در پشت سر، یک مکان عالی برای آفتاب دریافت در کنار جاذبه های فرهنگی-تاریخی است.

9. معبد مقدس آپولو

آپولو خدای حامی کوریون بود و این معبد ویران شده متعلق به قرن 8 قبل از میلاد تا قرن 4 میلادی است. امروزه از شکوه سابق این سازه، تنها بخش هایی از ستون هایش باقی مانده است. بازدیدکنندگان می توانند از بقایای موزائیک کاری معبد هم دیدن کنند. این مکان باستانی در 3 کیلومتری غرب کوریون واقع شده است.

10. دهکده لوفود

دهکده دوست داشتنی لوفو (Lofou) با گذرگاه های سنگفرش و خانه هایی با سقف های آجری رنگ، یکی از مناطق زیبا و دیدنی نزدیک به لیماسول محسوب می شود. این دهکده با باغ های وحشی احاطه شده و برای گشت و گذارهای بی دغدغه و تجربه زندگی سنتی قبرس جایی ایده آل است. در طی گردش با پیرزن هایی روبه رو می شوید که جلوی درها نشسته و به بافتنی و گپ زدن مشغول اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11919

به "لیماسول، شهر باشکوه و دیدنی قبرس، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیماسول، شهر باشکوه و دیدنی قبرس، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید