منطقه دچار کم آبی می شود

به گزارش سهندبلاگ، توسعه شتابزده منطقه 22 و بارگذاری جمعیت بسیار در برج ها و آپارتمان های بخش غربی این منطقه، با اینکه هنوز برخی از زیرساخت های اولیه مانند شبکه آبرسانی شهری اش ساخته و اجرایی نشده و آب شرب این منطقه از طریق آب چاه ها تأمین می شود زنگ خطر را برای مسئولان به صدا در آورده است.

منطقه دچار کم آبی می شود

خبرنگاران-ثریا روزبهانی:در صورت خشک شدن حلقه های چاه، آب شرب منطقه 22 چگونه تأمین می شود و آیا خشک شدن چاه ها، فرسایش خاک و فرونشست زمین در منطقه را به دنبال خواهد داشت؟ برای بررسی این مشکللات با محمدرضا کرمی نژاد معاون نظارت و بهره برداری آبفای استان تهران و حمید عظیمی مدیر آبفای ناحیه 3 منطقه در این باره گفت وگو کردیم.

یک پنجم ساخت وسازهای شهر تهران در منطقه 22 انجام می شود. این در صورتی است که تا قبل از رونق انبوه سازی در این منطقه، شهروندان هر روز با افت ناگهانی فشار و تأمین آب شرب روبرو بودند و اگر راه حل اصولی و اساسی برای این موضوع اندیشیده نشود، با چند برابر شدن جمعیت و اسکان شهروندان در سازه های مسکونی جدید، این مشکل به بحران تبدیل خواهد شد. اکنون اغلب خانه ها و آپارتمان های این منطقه به دلیل کم فشار بودن آب، برای رساندن آب شرب به طبقات بالاتر از پمپ استفاده می کنند. حمید عظیمی مدیریت آب و فاضلاب ناحیه 4 منطقه 3 درباره این مشکل می گوید: برای تأمین آب شرب اهالی با مسائل عدیده ای روبه رو هستیم که این مسائل حداقل تا آماده شدن تصفیه خانه ششم ادامه دارد. به همین دلیل تلاش می کنیم با اجرای طرح های شبکه ای از شرایط بحرانی کمبود آب خارج شویم. در این طرح ها به نوعی آب را از جایی به جای دیگر منتقل می کنیم، ولی تا زمانی که شرایط شبکه، توزیع و تأمین آب استاندارد نباشد این مسائل را خواهیم داشت. تا زمانی که آب این منطقه از چاه تأمین می شود، ممکن است با خرابی موتور یا قطعی برق، آب قطع شود و تا وصل شدن برق اضطراری، اهالی آب شرب نداشته باشند. به همین دلیل یکی از دغدغه های مهم مدیرعامل و مسئولان تأمین و تصفیه آب منطقه و همچنین استان تهران تأمین آب شرب اهالی منطقه 22 و بهره برداری از تصفیه خانه ششم است. متأسفانه در منطقه 22، قبل از اینکه شبکه آبرسانی و تصفیه خانه ششم به بهره برداری برسد، حجم زیادی تراکم فروخته شده و مالکان منتظر فعال شدن انشعاب هایشان هستند. اکنون آب شرب اهالی این منطقه از طریق چاه تأمین می شود و منتظریم با راه اندازی و بهره برداری از تصفیه خانه ششم بتوانیم آب کل منطقه را به صورت تصفیه شده و از طریق آب غیرچاه تأمین کنیم.

خدمات رسانی به خانه های نیمه ساز، ممنوع

منطقه 22 هنوز به شبکه آبرسانی شهری متصل نشده و آب شرب اهالی از طریق چاه تأمین می شود. عظیمی با اشاره به این موضوع می گوید: در این منطقه 37 حلقه چاه وجود دارد که هریک از آنها حدود 900 لیتر بر ثانیه دِبی آب دارند. همچنین بخش دیگری از آب شرب این منطقه هم از طریق طرح سلامت که در واقع آب غیرچاه است، تأمین می شود. میزان خروجی این آب هم به 300 تا 350 لیتر بر ثانیه می رسد و معمولاً از سد امیرکبیر و تصفیه خانه کن وارد چرخه آبرسانی منطقه 22 می شود. اکنون برای 16 هزار و 700 اشتراک، آب شرب مهیا می کنیم، ولی زندگی در خانه های نیمه کاره و نیمه ساز باعث شده تا مسائل جدیدی به وجود آمده و حتی مسائل قبلی را هم تشدید کند. گران شدن هزینه های ساختمان و همچنین اجاره بها باعث شده تا شهروندان مجبور شوند در خانه های نیمه کاره این بخش که از قبل خریداری کرده و منتظر آماده شدنش بودند، ساکن شوند و انتظار خدمت رسانی دارند. اکنون تراکم بیشتر از پیش بینی های این منطقه است. تا زمانی که این خانه ها ساخته نشود ما نمی توانیم خدماتی ارائه دهیم، ولی اگر مسائل مربوط به پایان کارشان حل شود و جواز دریافت کنند، متقاضی آب خواهند بود و ما باید آب شرب آنها را تأمین کنیم. در تابستان گذشته به رغم اینکه مشکل تأمین و توزیع آب داشتیم، ولی با حداقل کم فشاری، تنش آبی و همچنین قطع آب توانستیم این مشکل را پشت سر بگذاریم. امسال همه مسئولان مربوطه تلاش می کنند تا زمان راه اندازی تصفیه خانه ششم، تابستان آینده را هم با حداقل تنش آبی سپری کنیم.

آب صددرصد سالم است

عظیمی کیفیت و سالم بودن آب شرب این منطقه را تضمین می کند و می گوید: برای اطمینان از سلامت و بهداشت آب، آب چاه ها در آزمایشگاه بررسی و پایش می شود و طبیعتاً آب ناسالم وارد چرخه توزیع و مصرف نمی شود. حتی اگر آب چاهی سالم نباشد بهره برداری و عملیات حفاری از آن انجام نخواهد شد. از این رو آب چاه ها به صورت 24 ساعته پایش می شود. به همین دلیل از نظر کیفیت و سلامت مسئله ای ندارد و موارد بهداشتی که خط قرمز تلقی می شود، در این پایش در نظر گرفته و رعایت می شود. به همین دلیل می توان گفت که آب شرب این منطقه سالم و براساس استانداردهای شرکت آب شهر تهران است.

  • در این منطقه 37 حلقه چاه وجود دارد که هریک از آنها حدود 900 لیتر بر ثانیه دِبی آب دارند. همچنین بخش دیگری از آب شرب این منطقه هم از طریق طرح سلامت که در واقع آب غیرچاه است، تأمین می شود

حفاری چاه های جدید

سال گذشته 34 و امسال 36 حلقه چاه، آب شرب مصرفی ساکنان این منطقه را تأمین می کرد، که به دلیل بهره برداری بیش از حد از آنها و همچنین کاهش حجم آب سفره های زیرزمینی، تعداد آنها رو به کاهش بوده و برخی از آنها هم به احیا و بازسازی نیاز دارد. همچنین مصرف بی رویه باعث شده تا تعدادی از این چاه ها در خطر خشک شدن قرار بگیرند و مسئولان آبفا برای برداشت از آنها با محدودیت روبه رو شوند. اگر این چاه ها و شبکه آبرسانی بازسازی شود می توان به طور مستقیم از چاه ها به شبکه آبرسانی آب تزریق کرد. به همین دلیل باید به فکر احداث چاه های جدید بود، اما اجرای این راه حل و پیشنهاد هم به دلیل شرایط نامطلوب و محدود سفره های زیرزمینی ممکن نیست. محمدرضا کرمی نژاد معاون نظارت و بهره برداری آبفای استان تهران می گوید: از تابستان امسال، حجم بیشتر آب شرب مصرفی ساکنان منطقه 22 از طریق تصفیه خانه کن یا شماره 2 تأمین می شود. به همین دلیل امسال در مقایسه با سال گذشته مسائل کمتری در این زمینه داشتیم. آبرسانی در منطقه 22 به روش معکوس انجام می شود. آب شرب از طریق الکترو پمپ ها از جایگاه میدان المپیک با کمک پمپاژ به مخازن یک و 2 شهرک شهید باقری انتقال می یابد. حجم مورد استفاده از آب تصفیه خانه کن در فصل تابستان 28 هزار و 500 مترمکعب در شبانه روز بوده و اکنون هم حدود 15 هزارمترمکعب است. اما در تابستان 62 هزارمترمربع و در این فصل هم 55 هزارمترمکعب در شبانه روز آب از چاه ها وارد شبکه آب شرب اهالی شده است. همچنین علاوه بر این اقدام، 6 حلقه چاه آب هم در محدوده ورزشگاه آزادی حفاری و آماده انتقال به خط لوله و شبکه است. او اعتقاد دارد کاهش حجم بستر آب چاه ها در شهر باعث فرونشست محدوده های مختلفی از پایتخت شده، اما تاکنون براثر خشک یا کاهش بستر آب چاه ها در منطقه 22 فرونشستی گزارش نشده و در بخش جنوب غربی منطقه هم که تعدادی از چاه ها خشک شده بود، چاه های جدید حفاری و جایگزین آنها شده است. او در ادامه به زمان افتتاح و بهره برداری از تصفیه خانه ششم هم اشاره می کند و می گوید: با بهره برداری از تصفیه خانه ششم مسائل و دغدغه های آبی این منطقه برطرف خواهد شد. کارفرمای تصفیه خانه ششم، سازمان آب منطقه ای به شدت فعال است. به همین دلیل براساس توافقات انجام گرفته و آخرین اخبار تا عید امسال این تصفیه خانه آماده تحویل خواهد بود. حتی اگر با 2 ماه تأخیر هم این اتفاق محقق شود، باز اتفاق مهم و قابل قبولی است و می تواند به سرعت جایگزین شبکه آبرسانی فعلی شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5493

به "منطقه دچار کم آبی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه دچار کم آبی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید