مهمترین چالش های حرفه معلمی

به گزارش سهندبلاگ، معلم های سراسر دنیا با مسائل زیادی ازجمله حقوق های پایین، کمبود زمان، منابع یا آموزش کافی برای انجام وظایف خود به بهترین شکل روبرو اند اما به رغم تمام این مسائل با همه وجود شغل خود را حفظ نموده و به آن عشق می ورزند.

مهمترین چالش های حرفه معلمی

به گزارش خبرنگاران، معلمان می دانند که در کلاس هایشان بسکمک از پزشکان، وکلا، جراحان، روزنامه نگاران، هنرمندان و معلمان آینده حضور دارند و سزاوار داشتن معلمی هستند که تمام کوششش را برای آموزش آن ها به کار می گیرد و از همین رو بسکمک از معلمان تمامی سختی های این شغل را به جان می خرند.

آمارها حاکیست که میلیون ها کودک در سراسر جهان از نعمت تحصیلات باکیفیت محرومند. برای دستیابی به این حق همگانی که جهان تا سال 2030 میلادی به آن متعهد شده، جهان به 69 میلیون معلم بیشتر احتیاج دارد. بیشتر این جمعیت باید برای جایگزینی میلیون ها معلمی استخدام شوند که هر ساله شغل خود را رها می نمایند.

در کشورهای در حال توسعه بسکمک از معلمان به دلیل احساس بی کفایتی، بی احترامی، آماده نبودن و حقوق های پایین اعلام بی انگیزگی می نمایند.

میزان نام نویسی در مدارس ابتدایی در بین سال های 2000 تا 2015 میلادی در سراسر جهان از 83 درصد به 91 درصد رسیده اما با توجه به افزایش زیاد دانش آموزان، استخدام معلمان بیشتر در سراسر جهان برای این میزان کافی نبوده است. نتیجه این امر آن است که در بسکمک از کشورها تعداد دانش آموزان در هر کلاس از حد استاندارد فراتر رفته است.

بنا بر گزارش وی اس او اینترنشنال، آمارهای جهانی حاکی از آن است که نیم میلیارد کودک در جهان قادر به خواندن یا انجام ریاضی در سطح پایه نیستند و این در حالیست که دو سوم آن ها در مدارس مشغول به تحصیل هستند.

اگرچه می توان گفت معلمان یکی از سخت ترین مشاغل جهان را دارند اما این شغل به همان میزان از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

در ادامه بعضی از مسائل پیش روی معلمان در حرفه معلمی را به نقل از سایت کوورا می خوانید:

1) آموزش افراد با توانایی های مختلفِ یادگیری

معلم ها به طور دائم با افرادی با توانایی های یادگیری بسیار متفاوت برخورد دارند و این یکی از چالش برانگیزترین بخش های حرفه معلمی است. به ویژه در حوزه آموزش عالی که تعداد دانش آموزان بسیار بالا بوده و فرصت کمتری برای توجه فرد به فرد به آن ها وجود دارد. معلم باید یک تعادل بین این افراد به وجود بیاورد و این کار می تواند استرس زا باشد.

یکی از روش های رویارویی با این مشکل صحبت با دانش آموزان در ابتدای کلاس و سعی در برقراری یک رابطه خوب با آن ها است. با این کار دانش آموزان نیز از این مشکل باخبر شده و به معلمشان در برقراری یک روال مناسب برای همه کمک می نمایند.

2) دانستن کامل موضوع تدریس

معلم باید برای موضوع تدریس به طور کامل آماده باشد و در واقع در آن زمینه استاد باشد. در غیر این صورت دانش آموزان مطالب و آموزش های او را درک نخواهند کرد. معلم باید برای جوابگویی به هر سوالی و در هر زمانی که دانش آموزان می پرسند، آمادگی داشته باشد. گاهی اوقات دانش آموزان سوالاتی دارند که خود قادر به بیان درست آن نیستند و معلم باید در این راه آن ها را کمک دهد. این موقعیت ها می تواند سخت و گاهی چالش زا باشد.

3) پذیرفتن این که نمی توان به همه سوالات پاسخ داد

معلم ها سعی می نمایند همه سوالات را جوابگو باشند اما گاهی اوقات دانش آموزان سوالاتی می پرسند که معلم برای جوابگویی احتیاج به مطالعه و تحقیق دارد تا در جلسه بعدی آن را پاسخ دهد. صادق بودن در این موارد بهترین کلید حل مشکل است. معلم نباید با پاسخ های اشتباه ذهن دانش آموزان را منحرف کند و باید صادقانه اعلام کند که پاسخ این سوال را نمی داند.

4) شنوا و گشاده رو بودن

گاهی اوقات معلم پس از تدریس، سوالات دانش آموزان را پیش بینی نموده و پیش از آن که آن ها سوالاتشان را کامل بپرسند، آن ها را پاسخ می گویند. اما گاهی اوقات دانش آموزان در این جهت معلم را شگفت زده می نمایند.

معلم حتی اگر سوال دانش آموز را بداند، باید به او اجازه دهد آن را کامل بیان کند. یکی از وظایف معلم تشویق دانش آموزان است و فرصت دادن به آن ها برای پرسیدن سوالاتشان یکی از راه های تشویق کردن آن هاست. چرا که حتی اگر به سوال دانش آموز پاسخ دهید، در صورتی که به او اجازه بیان سوالش را ندهید، او احساس بی توجهی خواهد نمود. حتی ممکن است بعضی دانش آموزان سوالات تکراری بپرسند. اگر چه این سوالات برای معلم تکراری به نظر می رسد اما باید توجه داشت که دیدگاه دانش آموزان با معلم متفاوت است.

5) پذیرش این که با وجود تمام کوشش ها، بعضی دانش آموزان درس را متوجه نخواهند شد

پذیرش این موضوع که بعضی دانش آموزان با وجود تمام کوشش های معلم، متوجه درس نخواهند شد، می تواند برای معلم چالش برانگیز باشد. مهم نیست معلم چند مثال برای موضوع تدریس بزند یا به چند روش آن را شرح دهد، در هر صورت بعضی دانش آموزان متوجه درس نخواهند شد. اما معلم باید این موضوع را بپذیرد و گاهی حتی از روی درس رد گردد و به دانش آموزان زمان دهد تا با گذشت زمان مفهوم درس را دریابند.

6) درک این موضوع که صبر در قلمرو تدریس جایی ندارد

بسکمک از افراد تصور می نمایند شکیبا بودن از لازمه های معلمی است، در حالی که این تصور اشتباه است. بسکمک از دانش آموزان از معلمان بابت شکیبایشان تشکر می نمایند که یک موضوع را بارها و بارها بدون خستگی تکرار می نمایند. اما باید گفت شکیبا بودن در این موضع نقشی ندارد، چرا که در صورت نقش داشتن صبر، ممکن است معلم پس از چندی خسته گردد. در واقع این لذت بردن از این حرفه است که معلم را از شرح چندباره یک موضوع خسته نمی کند.

7) پذیرش این موضوع که همه دانش آموزان مشتاق یادگیری نیستند

معلم باید این موضوع را بپذیرد که تمامی دانش آموزان حاضر در کلاس مشتاق یادگیری مطالب تدریس شده نیستند. شاید این دانش آموزان تحت فشار والدین ثبت نام نموده باشند یا حتی فقط مجبور به تحصیل شده اند. این موضوع بسیار متداول است و با این حال پذیرش آن برای بعضی معلمان می تواند چالش برانگیز باشد اما معلم باید محدودیت های حرفه خود را درک نموده و تنها سعی در انجام آن به بهترین شکل ممکن داشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1503

به "مهمترین چالش های حرفه معلمی" امتیاز دهید

4 کاربر به "مهمترین چالش های حرفه معلمی" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین چالش های حرفه معلمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید