نخ تایر صبای زنجان تامین کننده 90 درصد احتیاج کشور

به گزارش سهندبلاگ، مجتمع نخ تایر صبای زنجان با 15 هزار تن ظرفیت اسمی فراوری از بزرگترین واحد های فراوری نخ تایر در خاورمیانه است که این روز ها جوابگوی 90 درصد احتیاج های داخلی است.

نخ تایر صبای زنجان تامین کننده 90 درصد احتیاج کشور

به گزارشاز ، وارد کارخانه که می شوی صدای چرخش چرخ های فراوری تنها چیزی است که به گوش می رسد.

صحبت از رشته هایی است که امید را در دل کارگران این واحد صنعتی می بافد ، مجتمع نخ تایر صبای زنجان با 15 هزار تن ظرفیت اسمی فراوری از بزرگترین واحد های فراوری نخ تایر در خاورمیانه است که این روز ها جوابگوی حدود 90 درصد احتیاج های داخلی است و چرخش به درستی می چرخد.

فغفوری رئیس صنعت و معدن و تجارت در تبادل نظر با خبرنگاراز، گفت : عملیات اجرایی این کارخانه در سال 76 شروع و در سال 82 رسما فراوری شروع شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی رسیدگی به مسائل رانندگان باید در اولویت کاری قرار داده شود اضافه کرد: این کارخانه علاوه بر فراوری پارچه استخوان بندی لاستیک خودرو ، بخش ریسندگی هم در آن موجود است که با فراوری نخ های مورد احتیاج مانند نخ نایلون شش و نخ نایلون شش در شش که بخش عمده ای از احتیاج کشور را تامین می کند با ظرفیت حدودا 15 هزار تن به فعالت خود ادامه می دهد.

رئیس صمت همچنین از اجرای طرح توسعه استیل در استان اطلاع داد و بیان نمود: باید برای اجرایی طرح توسعه بیشتر، سبد محصولات کارخانه را تکمیل و از تک محصولی بودن خارج کنیم تا فرآیند های که به نوعی با مسائل روبه رو هستند با اجرای این طرح از توقف خطوط فراوری این کارخانه جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه لاستیک های نخی خواستار زیادی در کشور دارد توضیح داد: با تو جه به اینکه لاستیک های نخی در سطح کشور در حوزه های که مسافت های کوتاه تری را طی می نمایند، ولی تردد بیشتری دارند نسبت به لاستک های رادیال و سیمی در اولویت هستند.

اشتغالزایی بیش از 3 هزار نفر در مجموعه فراوریی نخ تایر زنجان

فغفوری رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ، با اشاره به این که در این مجموعه صنعتی بیش از 3 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شده اند گفت : این واحد فراوریی تنها کارخانه ای هست که چرخه کامل فراوری نخ تایر در خاورمیانه را دارا است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این شرکت با ارائه محصولات با کیفیت و رعایت اصول مشتری مداری سهم عمده بازار داخلی این محصولات را در اختیار داشته و علاوه بر آن در سابقه فعالیت خود صادرات به کشور های آسیایی، اروپایی و آفریقای شمالی را هم در کارنامه خود دارد.

امین معاون اجرایی شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک نخ تایر صبا در تبادل نظر با خبرنگار از ، با اشاره به این که این شرکت توانسته در شرایط سخت تحریم مالی نخ تایر مورد احتیاج صنعت حمل و نقل، تایرسازی هواپیما و فراوری چتر نجات صنایع دفاعی را فراوری کند گفت: ایجاد واحد فراوری سیم تایر برای جلوگیری از واردات 14 هزار تنی سیم تایر به کشور از مهمترین اهداف این شرکت است.

وی با بیان این که در برهه کنونی صنعت تایر یک صنعت استراتژیک و اشتغالزا در کشور محسوب می شود اضافه کرد : با حمایت مدیریت و کوشش کارکنان این شرکت در کوشش هستیم تا چرخ های فراوری در این حوزه بچرخد تا در حوزه ترافیک و حمل و نقل ایران خللی وارد نشود.

از آنجا که رقابت در بازار فراوری از مهمترین عوامل ادامه حیات واحدهای صنعتی است، جوانان زنجانی در بخش آزمایشگاه این کارخانه کنترل کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

خانم جوانی که در بخش آزمایشگاه این واحد فراوریی مشغول کار بود گفت: حدودا 9 سال است که در این کارخانه در قسمت آزمایشگاه مشغول به کار هستم و تست های مواد اولیه مرجع محصول را در اینجا انجام می دهم.

وی با بیان اینکه قلب هر کارخانه ای کنترل کیفیت و آزمایشگاه آن کارخانه است اضافه کرد: در این کارخانه هم بخش کنترل کیفیت مهمترین قسمت آن است.

فرآیند فراوری نخ تایر (پلیمریزاسیون)

نمک نایلون ماده اولیه اصلی ما می باشد که طی یک پلیمریزاسیون تراکمی دو مرحله ای به چیپس پلی آمید 66 با گرانروی بالا تبدیل می شود، خط فراوری این مجموعه مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم کنترل DCS است، که اتوماسیون بسیار بالا و ویژگی های فنی، ما را نسبت به فراوری محصولی با بالاترین کیفیت مطمئن می سازد.

(ریسندگی)

برای فراوری نخ های یکسره نایلون 66 و 6، چیپس پلیمر در اکسترودر ذوب شده و به درون یک سیستم لوله ای توزیع نماینده که طراحی خاصی دارد، تغذیه می شود.

طراحی خاص این سیستم موجب می شود پلیمر مذاب در هریک از رشته ساز ها زمان اقامت مساوی داشته باشد و این قابلیت، یکسان بودن خواص فیزیکی - مکانیکی تارها، و در نتیجه محصول نهایی را به همراه دارد.روزنه های رشته ساز با بخار HTM گرم می شوند.

طراحی خاص اعمال شده در سیستم توزیع بخار موجب توزیع یکنواخت گرما در تمام روزنه ها می شود که یکی از مهمترین عوامل برای یکنواختی خواص فیزیکی و مکانیکی در محصول نهایی می باشد.

رشته های خروجی از رشته ساز ها از دستگاه آنیل شدن عبور می نمایند تا ساختار فیزیکی و قابلیت کشش آن ها بهبود یابد.

پس از آنیل شدن، رشته ها از کانال های سردنماینده عبور می نمایند و با قرار دریافت در معرض جریان یکنواخت و کنترل شده ای از هوایی با شرایط مشخص، سرد می شوند و پس از سرد شدن، رشته ها از روی غلتک روغن زنی عبور نموده و لایه ای از روغن روی آن ها قرار می گیرد، این روغن ریسندگی خواصی، چون ضد الکتریسیته ساکن و نرم نمایندگی داشته و نخ ها را جهت انجام عملیات بعدی آماده می کند.

نخ ها پس از عبور از غلتک های کشش گرم و جهت رسیدن به خواص فیزیکی مناسب بر روی بوبین های کاغذی پیچیده می شوند.

(تاب)

در دولا تابی مستقیم، فراوری نخ کورد در یک مرحله با تابیدن نخ داخلی به دور نخ خارجی صورت می پذیرد.

نخ کورد فراوریی ماشین های تاب دارای تاب زنده نبوده و به دلیل مکانیزم استفاده شده آمادگی مصرف را دارد.

به منظور دستیابی به بالاترین معیار ها و الزامات کیفی نخ تایر خصوصاً مقاومت کششی، تنظیم تاب و درصد ازدیاد طول نظام تضمین کیفیت ویژه ای در این ماشین ادغام شده است که کیفیت مطلوب نخ را تامین می کند.

(بافت)

پارچه نخ تایر منسوجی ساده است که تار آن را نخ های تابیده شده و پود آن را نخ پنبه ای تشکیل می دهد. جزء مشخص نماینده در کیفیت و عملکرد پارچه تایر، نخ های با استحکام بالای بکار گرفته شده در تار آن می باشد و نقش پود های پنبه ای فقط ثابت نگه داشتن وضعیت تار ها در فرآیند های تایر سازی است.

(دیپ کردن و تثبیت حرارتی)

با عبور پارچه تایر از حمام محتوی محلول دیپ، پارچه با عبور از دو منطقه حرارتی خشک می شود.در سومین منطقه حرارتی پارچه به صورت گرم تحت کشش قرار می گیرد و در چهارمین منطقه حرارتی به پارچه فرصت استراحت داده می شود تا وضعیت ثابت و پایدار خود را بدست آورد.

85 درصد سهم بازار داخلی این حوزه در دستان فراوری نمایندگان زنجان

شفقتیان مدیر کنترل کیفیت نخ تایر صبای زنجان در تبادل نظر با خبرنگار از ، گفت: این کارخانه در طول این سال ها توانسته حدودا 85 درصد سهم بازار را با وجود رقیبان داخلی و خارجی به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به پرسه فراوری نخ تایر گفت: یکی از مهمترین ارکان هایی که باعث شده این کارخانه از سایر کارخانه ها متمایز شود، فراوری کیفیت بالای مواد اولیه این محصول نسبت به سایر تو لید گنندگان است.

مدیر کنترل کیفیت نخ تایر صبا با بیان اینکه در این کارخانه 32 ایستگاه نمونه گیری مختلف از مواد اولیه مصرفی تا محصول نهایی موجود است گفت: در صورت تائیدیه پوشش دهی اسفیکیشن ها به مرحله بعدی فراوری منتقل می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: نخ تایر حدودا 15 درصد وزن یک تایر را تشکیل می دهد.

شفقتیان با بیان اینکه حدودا بیش از 50 نفر به صورت 4 شیفت کاری در این واحد مشغول هستند گفت: به جرآت می توان گفت این محصولات در قیاس با فراوریات داخلی و خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این سال ها با کوشش نیرو های متخصص و جوان این مجموعه توانسته ایم با فراوری محصول با کیفیت و مرغوب ایرانی برای سایر برای تایر سازی ها و فراوری نمایندگان نخ تایر در سطح کشور به عنوان الگو باشیم.

مخلصیان مدیر فراوری شرکت سرمایه گزاری و توسعه صنایع لاستیک صبای زنجان نیز در تبادل نظر با خبرنگار از ، گفت: به طور کلی نخ تایر از سه نوع پلیمر تشکیل شده است که هر کدام از این نوع پلیمر ها برای مصرف لاستیک های مربوط به خود مورد استفاده قرار می گیرند.

وی توضیح داد: ما در این کارخانه به طور کلی نخ تایر پلی مایری ونخ تایر پلی استیلین فراوری می کنیم که هرکدام به ترتیب برای لاستیک های بایانس و سیمی (رادیال) مورد استفاده قرار می گیرد.

مخلصیان اضافه کرد: کارخانه های زیادی را در این خصوص وابسته محصول فراوریی خود نموده ایم که این مسئله موجب شده است که از واردات حداقل 15 هزار تن نخ تایر به کشور جلو گیری کنیم.

مدیر فراوری شرکت سرمایه گزاری و توسعه صنایع لاستیک گفت: به طور کلی 95 درصد پرسنل این کارخانه را افراد بومی تشکیل می دهد که فقط در واحد فراوری نیز 250 نفر فعالیت می نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در یک سال اخیر مسائلی ناشی از تحریم ها صنعت کشور را دچار اخلال نموده بود خاطر نشان کرد: با توجه به تمهیداتی که این کارخانه اتخاذ کرد توانست مواد اولیه خود را تامین کند و پاسخ گوی احتیاج کشور باشد که در سه ماهه اول تابستان 97 با تمام قدرت به کار خود ادامه داد و فعالیت نیرو های این کارخانه برای به ثمر نشستن ایده های نوآورانه ستودنی است.

فروش بیش از 2 هزار میلیارد ریالی محصولات نخ تایر زنجان در سال 97

خانم مرتضوی مدیر فروش و صادرات شرکت نخ تایر زنجان در تبادل نظر با خبرنگار از، با اشاره به این که سال جاری 2 هزار و 800 میلیارد ریال این کارخانه فروش داشته است گفت: این رقم فروش باعث شده است تا 65 میلیون دلار در این بازه زمانی در داخل کشور ذخیره و از خروج ارز نیز جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط مالی کشور هدف شرکت فراوریی نخ تایر حمایت از مشتری های داخلی است.

مرتضوی با بیان این که در حال حاضر نخ تایر زنجان محصولات خود را به 10 شرکت بزرگ تایر سازی کشور ارسال می کند گفت:همین امر باعث شده که ما به فکر صادرات نیستیم و بیشتر برای تامین احتیاج داخل کشور متمرکز شده ایم.

در کارخانه نخ تایر زنجان ضایعات هم دوباره به چرخه فراوری بر می شود

ایده های فناورانه کارآفرینان این واحد صنعتی ضایعات را که مشکل بیشتر واحدهای فراوریی در کشور می باشد را تقریبا به صفر رسانده است.

مخلصیان مدیر فراوری شرکت سرمایه گزاری و توسعه صنایع لاستیک صبای زنجان در ادامه به فعالیت واحد دیگری در این کارخانه نیز اشاره نمود و گفت: از سال 95 پیرو تحقیقاتی که برای افزایش سودآوری و ایجاد ارزش اضافه نموده محصولات این کارخانه اجرا شده به این نتیجه رسیدیم که واحد دیگری را راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: واحد گرانول های کامپوزیتی واحدی است که در آن ضایعات نخ های تایر دوباره به چرخه فراوری برگردانده می شود.

مخلصیان با اشاره به این که با راه اندازی این واحد طی سال های گذشته میزان ضایعات از حدود 15 الی 20 درصد به حدود سه درصد در سال 95 رسید گفت : در حال حاضر در سال 97 می توان گفت که این میزان ضایعات به عدد صفر رسیده است.

به گفته مدیر فراوری شرکت نخ تایر زنجان کاهش مقدار ضایعات این شرکت نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت تمام شده محصولات این شرکت و همچنین افزایش رقابت پذیری را دارد.

وی گفت:خودروسازان عمده مشتری محصول فراوریی این واحد برای قطعه سازی هستند.

اجرای طرح های توسعه نخ تایر زنجان گامی بزرگ برای افزایش اشتغالزایی

حال صاحبان این صنعت در استان برای گرمتر ماندن دست زحمت کشان این مجموعه ، طرح توسعه نخ تایر زنجان را در دستور کار خود قرار داده اند.

امین معاون اجرایی شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک نخ تایر صبا در ادامه از طرح های توسعه این شرکت بزرگ تایر سازی اطلاع داد و گفت: این کارخانه همچنان فعال و پویا است و همه ساله طرح های مختلفی برای توسعه آن تدوین و اجرا می شود.

وی اضافه کرد: آخرین طرح در حال حاضر، طرح استیل کورد است که کوشش می کنیم تا با فراوری این نوع محصول نیز احتیاج های داخلی کشور را جوابگو باشیم.

امین با اشاره به این که برای اجرای این پروژه چیزی حدود 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری ضروری است گفت: با اجرای طرح استیل کورد برای 500 نفر نیز اشتغالزایی خواهد شد.

انتهای پیغام /ک

گزارش از کبری اسلامی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 987

به "نخ تایر صبای زنجان تامین کننده 90 درصد احتیاج کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخ تایر صبای زنجان تامین کننده 90 درصد احتیاج کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید