همکاری دانشگاه شهید چمران با پایگاه میراث جهانی چغازنبیل

به گزارش سهندبلاگ، نشست مقدماتی همکاری بین گروه علوم زمین دانشگاه شهید چمران و پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه برگزار گردید.

همکاری دانشگاه شهید چمران با پایگاه میراث جهانی چغازنبیل

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه درباره این نشست گفت: هدف از این جلسه، که نخستین حلقه از زنجیره همکاری هاست، ازسرگیری مطالعات مهار فرسایش خاک و زمین شناسی در محوطه شهر اونتاش یا محوطه چغازنبیل بود.

رشنویی ادامه داد: محوطه شهر 3هزارساله اونتاش، با مخاطرات طبیعی بسیاری روبرو است که حفاظت از این میراث جهانی را تبدیل به موضوعی میان رشته ای با استفاده از دانش و تخصص استادان، صاحب نظران و متخصصان رشته های گوناگون می نماید.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به رفتار زمین و همچنین وضعیت اقلیمی، ژئومورفولوژی و ژئوکینتیک در محوطه وسیع چغازنبیل تاکید نمود: قصد ما مقابله با رفتارهای زمین به عنوان میراث هزاران ساله طبیعی، در برابر میراث 3000ساله انسانی نیست؛ بلکه شناخت و کنترل این رفتارها، با هدف کاهش مخاطرات میراث طبیعی بر میراث انسانی یک ضرورت حفاظتی است؛ همچنان که کنترل مخاطرات رفتارهای انسانی برای حفاظت از منابع طبیعی زمین ضروری شمرده می گردد.

رشنویی ادامه داد: خندق های در حال رشد در محوطه چغازنبیل که هرساله با بارش های شدید خوزستان، طول، عرض و عمق بیشتری پیدا می نمایند و خود را به مرز آثار معماری به جامانده از دوره ایلامیان رسانده اند، یکی از مخاطرات مهم این محوطه اند. علاوه بر این، شیب بندی زمین برای راهنمایی حجم قابل توجه آب های سطحی، تغییر مسیر سیل های پاییزی و زمستانی و انحراف از آثار و ... از جمله مخاطراتی هستند که بین استادان محترم گروه علوم زمین دانشگاه شهید چمران به عنوان قطب زمین شناسی کشور و متخصصان و کارشناسان پایگاه میراث جهانی چغازنبیل به اشتراک گذاشته شد و مورد بحث نهاده شد.

به گفته رشنویی، در انتها این جلسه و بازدید میدانی از سایت جهانی چغازنبیل، مقرر شد تا برنامه ریزی های لازم برای تدوین تفاهم نامه همکاری در زمینه مطالعات مهار فرسایش خاک بین دانشگاه شهید چمران و پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در دستور کار قرار گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 158

به "همکاری دانشگاه شهید چمران با پایگاه میراث جهانی چغازنبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری دانشگاه شهید چمران با پایگاه میراث جهانی چغازنبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید