پرش 14 پله ای سوارکاری اردبیل

به گزارش سهندبلاگ، پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار:ورزش سوارکاری از رشته های مورد تاکید آموزه های دینی مسلمانان است اما این رشته به دلایل مختلف از جمله نبود زیرساخت ها و بالا بودن هزینه ها کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.

پرش 14 پله ای سوارکاری اردبیل

درواقع سوارکاری ورزشی پرهزینه محسوب می شود. اما برای خیلی ها که پولی برای خرج کردن برای اسب دارند، ورزش پرهیجان و جذابی است. در چند سال اخیر اصطبل های خصوصی نگهداری و پرورش اسب در اطراف اردبیل فعال شده اند. این مراکز به صورت نیمه حرفه ای به علاقه مندان آموزش اسب سواری می دهند و با اخذ شهریه نسبتاً گران، از اسب های خصوصی نگهداری می کنند. با وجود استقبال کم و محدود به خواص رشته سوارکاری در سال های گذشته با حرکت آهسته و پیوسته علاقه مندان به اسب و سوارکاری را امیدوارتر کرده است.

  • نیاز به پیست استاندارد

یکی از علاقه مندان به این رشته می گوید: به دلیل علاقه ام به این رشته روی آورده ام اما مسائل زیرساختی زیادی در این رشته وجود دارد که از جمله آن می توان به نبود پیست سوارکاری استاندارد اشاره کرد. رضا سلامی می گوید: احداث یک پیست استاندارد حتی می تواند تأثیرات مطلوبی بر صنعت گردشگری منطقه بگذارد؛ زیرا سوارکاری در دشت های سرسبز استان و در هوای مطبوع منطقه جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. این جوان سوارکار اظهار می کند: با ایجاد این پیست زمینه برای برگزاری مسابقات محلی و کشوری اسب سواری در استان نیز فراهم می شود؛ اتفاقی که خیلی پیش تر از اینها باید می افتاد.

  • رتبه 13 کشوری

مدیرکل ورزش و جوانان استان از ارتقای 14پله ای هیات سوارکاری استان در کشور خبر می دهد و می گوید: هیات سوارکاری در 3، 4 سال گذشته در رتبه 27 کشوری قرار داشت که با توجه به فعالیت های انجام شده در یکی 2 سال اخیر به رتبه 13 کشوری رسیده است که جای امیدواری دارد. بهرام آقاخانی عنوان می کند: با وجود بهبود وضعیت نسبت به قبل با شرایط ایده آل از نظر زیرساخت ها و حتی تعداد ورزشکاران و باشگاه ها فاصله داریم و باید هیات رئیسه با برنامه ریزی قوی برای جذب بخش خصوصی اقدام و بیش از پیش در این حوزه پیروز عمل کند.

وی بر ضرورت فعال شدن این رشته در شهرستان ها تاکید می کند و می افزاید: در حال حاضر سوارکاری معطوف به مرکز استان شده است و گه گاه فعالیت هایی در مشگین شهر دیده می شود اما باید امکان توسعه این رشته در تمام شهرستان های استان فراهم شود. آقاخانی اظهار می کند: هیات ها برای عملکرد پیروز باید ساختار قوی و هدفمند داشته باشند و تمام اعضای هیات باید با استفاده از نیروهای توانمند بر پیشبرد برنامه های تعیین شده تمرکز کنند.

وی بر همگانی بودن ورزش سوارکاری نیز اشاره می کند و ادامه می دهد: فعالیت و جشنواره های هیات سوارکاری استان نباید فقط به جشنواره زیبایی اسب محدود شود بلکه توسعه ورزش قهرمانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مدیرکل ورزش و جوانان استان در مورد مشکل زیرساخت های لازم رشته سوارکاری در استان می گوید: حضور بخش خصوصی در این رشته بسیار تاثیرگذار و ضروری است و همچنین از اداره منابع طبیعی استان درخواست داریم زمینی در اختیار بخش خصوصی برای احداث پیست و باشگاه قرار دهد تا با جلب نظر و حمایت این بخش بتوانیم ورزش سوارکاری را توسعه دهیم.

  • فعالیت 6 باشگاه مجوزدار

رئیس هیات سوارکاری استان اردبیل هم اظهار می کند: 90 ورزشکار بیمه شده در رشته سوارکاری در استان داریم که در 6 باشگاه مجوزدار استان فعالیت می کنند. بهاءالدین ایلخانی با بیان این که از بین شهرستان های استان فقط مشگین شهر یک باشگاه سوارکاری دارد و بقیه در مرکز استان فعال هستند عنوان می کند: درصدد هستیم تور گردشگری با اسب را در استان فعال کنیم و سوارکاران برای گردش در طبیعت با اسب به صورت رسمی فعالیت کنند.

وی در مورد فعالیت بانوان در این رشته به خبرنگاران می گوید: 9 درصد سوارکاران بیمه شده استان بانوان هستند و درصدد هستیم باشگاه خصوصی مختص بانوان راه اندازی کنیم. ایلخانی با اشاره به هزینه مناسب آموزش سوارکاری در مقابل دیگررشته ها می گوید: در میان عامه مردم معمولاً اسب سواری رشته پرهزینه معرفی شده و این باعث شده است علاقه مندان متمایل به حضور در دوره های آموزشی نباشند. وی در مورد میزان هزینه ها عنوان می کند: هزینه 10 جلسه آموزشی 500 هزار تومان است که برای بانوان 50 درصد تخفیف داده می شود و این هزینه بسیار کمتر از برخی رشته های دیگر مانند شناست. رئیس هیات سوارکاری استان با اشاره به فعالیت 4 مربی در استان می افزاید: 6 سوارکار در رشته قهرمانی داریم که 2 نفر آنها از بانوان هستند.

  • ظرفیت برگزاری مسابقه استقامت

رئیس فدراسیون سوارکاری کشور نیز با اشاره به شرایط جغرافیایی استان اظهار می کند: استان اردبیل مستعد برگزاری مسابقات استقامت است اما در طول 2 سال گذشته فقط جشنواره زیبایی اسب در اردبیل برگزار شده است که با توجه به نیاز به برآورده کردن مطالبات همه سلایق باید در رشته های دیگر سوارکاری نیز مسابقات برگزار شود. مسعود خلیلی با اشاره به سهم اندک استان از جمعیت 13 هزار و 700 سوارکار کشور می افزاید: حضور بلامانع بانوان در این رشته نقطه قوتی است که می توان از آن برای توسعه بیشتر استفاده کرد. وی قول مساعد داد فدراسیون در زمینه آموزش در هر سطح و دوره ای که باشد هماهنگی های لازم را انجام دهد.

  • سوارکاری؛ از گذشته تا امروز

حیوان نجیبی که تا همین 70 سال پیش و حتی تا اواخر دهه 40 شمسی در بسیاری از مناطق استان اردبیل و از جمله برای عشایر در حکم ثروت بزرگی بود، رفته رفته حتی در بین ایلات شاهسون جایگاه سابق خود را از دست داد و کار به جایی رسید که در هر روستا، نگهداری اسب از سوی یکی 2 خانواده به یک استثنا تبدیل شد. در شهرهایی مثل اردبیل هم مالکیت اسب محدود به چند گاریچی انگشت شمار شد و تنها نقش آفرینی پررنگش در جامعه، در نمایش های تعزیه دهه محرم بود.

در عصر بنزین چند تومانی نگهداری اسب خیلی گران تر از خودروهای ملی پرمصرف بود؛ بنابراین به جز یکی 2 نفر بقیه یراق سازان و نعل بندها و مشاغل مرتبط در اردبیل در کوچه های تاریخ گم شدند. اما در یک دهه گذشته با افزایش تدریجی ثروت عمومی برخی خانواده ها در منطقه، جایگاه تفریحی اسب رفته رفته پررنگ شد به گونه ای که در 5 سال اخیر نگهداری اسب برای برخی خانواده های متمکن طبقه بالا به یک تفریح و دلخوشی لوکس تبدیل شده است و سوارکاری یک رشته ورزشی لاکچری محسوب می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4531

به "پرش 14 پله ای سوارکاری اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرش 14 پله ای سوارکاری اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید