چگونه بدن با روزه بدون سحری تهدید می گردد؟

به گزارش سهندبلاگ، در چند سال اخیر با توجه به هم زمان بودن تابستان با ماه مبارک رمضان، افراد باید مدت طولانی یعنی حدود 14 الی 16 ساعت را روزه بگیرند، نخوردن یا مصرف ناقص وعده غذایی سحر می تواند باعث شدت دریافت مشکلاتی در بدن گردد.

چگونه بدن با روزه بدون سحری تهدید می گردد؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، با ورود به ماه مبارک رمضان و نیت برای روزه داری به مدت یک ماه آنچه در کنار کسب فضیلت و ثواب عاید انسان می گردد، دفع مواد مضر و تامین سلامت فرد است، روزه داری از منظر جامعه پزشکی علاوه بر تقویت سلامت و بهداشت روانی در بهداشت جسمی افراد بشدت تاثیرگذار است بطوریکه طبق گفته یک پزشک روسی؛ به هنگام روزه جسم از مواد داخلی ذخیره شده استفاده نموده و بدین ترتیب بدن بطور اتوماتیک خود را پاکیزه می نماید. بنابراین برای اینکه از فواید درمانی جسمی و یا فیزیکی روزه بهره مند شویم باید از مواد خوراکی مفیدی در وعده افطار و سحر استفاده کنیم. امری که هر چند در وعده افطار توسط تمامی افراد رعایت می گردد اما متاسفانه وعده سحری توسط عده کثیری به فراموشی سپرده شده و افراد بسیاری ماه مبارک رمضان را بدون خوردن سحری سپری می نمایند.

روزه داری بدون خوردن سحری هر چند در ظاهر امر مسئله ای در سیستم بدنی افراد ایجاد نمی نماید اما به لحاظ علمی باعث بروز مسائلی می گردد که در ذیل این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

طبق علم پزشکی بدن انسان طی 24 ساعت برای تصفیه کلیه ها به حدود 2 تا 2.5 لیتر مایعات احتیاج دارد بنابراین در ایام روزه داری، نیاشامیدن آب و خوردن مایعات بیش از 12 ساعت باعث آسیب به کلیه ها و مجاری اداری شده و در افرادی با کلیه مستعد به سنگ سازی، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

دومین خطر ناشی از روزه دریافت بدون خوردن سحری طبق نظر و نتیجه حاصل از علم پزشکی به تجمع مواد سمی در بدن مربوط می گردد، با مصرف مایعات تمام مواد سمی وارد شده به بدن از قبیل رنگ های مجاز و غیرمجاز مواد غذایی، آفت کش های موجود در میوه و سبزی مصرف شده، نیرات مواد غذایی و ... دفع می گردد اما در صورت عدم مصرف مایعات در مدتی بالغ بر 12 ساعت، تجمع سموم بدن، سلامت شخص را تهدید خواهد نمود.

سومین مسئله ای که از عوامل ناشی از دریافت روزه بدون سحری به شمار می رود ناتوانی جسمی و ذهنی فرد برای انجام فعالیت های روزمره خود به ویژه امور مربوط به شغلش است.

چهارمین اثر ناشی از نخوردن سحری، عرفانی است. علمای دینی اوقات سحر را بهترین زمان برای مناجات با خدا و قبولی یا استجابت دعا اعلام نموده اند، افرادی که در زمان سحری خواب هستند علاوه بر مسائل جسمی و بهداشتی ذکر شده از بُعد ملکوتی این وقت نیز محروم می شوند.

روزه تنها راه درمان تجمع مواد زائد در بدن

در چند سال اخیر با توجه به هم زمان بودن تابستان با ماه مبارک رمضان و اینکه افراد باید مدت طولانی یعنی حدود 14 الی 16 ساعت را روزه بگیرند، نخوردن یا مصرف ناقص وعده غذایی سحر می تواند باعث شدت دریافت مسائلی گردد که اهم آنها مطرح شد. از طرفی مصرف درست و کنترل شده مواد غذایی در وعده های سحر و افطار می تواند باعث کاهش و حتی برطرف برخی بیماری ها گردد.

یک متخصص طب سنتی تنها راه درمان تجمع مواد زائد در بدن را که دلیل آن پرخوری و تجمع غذای زیاد در معده است را روزه دانست و بیان نمود: متخصصان طب سنتی بر این باورند که اگر آداب صحیح غذا خوردن در وعده سحر و افطار رعایت گردد، روزه دریافت که باعث می گردد انسان در یک بازه کوتاه از خوردن پرهیز کند برای بدن بسیار مفید خواهد بود.

وی ضعف در روزه داری را یکی از مسائل غیرقابل اجتناب روزه داران معرفی کرد و گفت: مسائل مزاجی یکی از مهمترین مسائل مربوط به ضعف بدنی است که بیشتر افراد با مزاج گرم را درگیر می نماید، اما با رعایت یکسری تدابیر از جمله مصرف مواد غذایی مناسب در وعده سحر و افطار می توانند یک رمضان پرفایده داشته باشند.همچنین روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن که این دو در کنار هم باعث افزایش سلامتی می گردد.

اشتباه روزه داران در وعده افطار و سحر

برخی از افراد در ماه مبارک رمضان نه تنها کاهش وزن پیدا نمی نمایند، بلکه دچار افزایش وزن و چاقی نیز می شوند که دلیل آن را می توان در اُفت شدید قند خون در طی روز دانست، بطوریکه فرد در زمان افطار تمایل زیادی به خوردن غذا های شیرین و چرب پیدا نموده و در نهایت با اضافه وزن روبه رو می گردد.

برخی افراد معمولا بر این باورند که برای پیشگیری از گرسنگی در طول روز باید در وعده سحری سراغ غذاهای چرب بروند که این نوع از تغذیه علاوه بر بروز مسائلی از قبیل افزایش وزن و چاقی، باعث احساس تشنگی شدید در طول روز می گردد.

اشتباه دیگری که بین روزه داران شایع است، مصرف بیش از حد چایی در وعده سحری است که باعث از دست رفتن نمک هایی می گردد که در طول روز بدن انسان به آن ها احتیاج دارند.

در ماه رمضان بهتر است برای سحر چه بخوریم؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8714

به "چگونه بدن با روزه بدون سحری تهدید می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بدن با روزه بدون سحری تهدید می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید