گزارش خبرنگاران، انتخابات زودهنگام و روندهای رقابت سیاسی در قزاقستان

به گزارش سهندبلاگ، در حالیکه توکایف می توانست تا آوریل 2020 در قدرت بماند ترجیح داد تا به رسم ادوار گذشته که ظاهرا تبدیل به سنت سیاسی این کشور شده است، تن به انتخابات پیش از موعد بدهد.

گزارش خبرنگاران، انتخابات زودهنگام و روندهای رقابت سیاسی در قزاقستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قزاقستان روز یکشنبه 19خرداد برگزار خواهد شد. در چارچوب این انتخابات 7 نامزد از احزاب مختلف این کشور برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری رقابت می نمایند. توکایف که بعد از استعفای نظربایف قدرت را در دست گرفته است، در یک پیغام تلویزیونی به مردم قزاقستان وعده داد بود که او تضمین انتخابات آزاد و منصفانه را خواهد داد. با این حال به عقیده کارشناسان هنوز نمی توان هیچ انتخاباتی در کشورهای آسیای مرکزی را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 انتخاباتی آزاد و منصفانه دانست.

نکته حائز اهمیت اینجاست که این پنجمین دوره ای است که در قزاقستان انتخابات پیش از موعد برگزار می گردد. به عبارتی، در حالیکه توکایف می توانست تا آوریل 2020 در قدرت بماند ترجیح داد تا به رسم ادوار گذشته که ظاهرا تبدیل به سنت سیاسی این کشور شده است، تن به انتخابات پیش از موعد بدهد.

درخصوص انتخابات پیش از موعد این دوره می توان دلایلی بسیاری را برشمرد. ازجمله مهم ترین دلایل در این باره می توان به نگرانی دولت از احتمال گسترش اعتراض های عمومی، مسائل مالی و خطر جریان های افراطی اشاره نمود. همچنین مسائل مالی در قزاقستان چند سال اخیر افزایش یافته و به دلیل کاهش قیمت انرژی در دنیا، درآمدهای بودجه این کشور کاهش یافته است؛ لذا در این شرایط انتخابات زودهنگام به آستانه (نورسلطان) امکان می دهد تا مشروعیت قدرت در این کشور را افزایش دهد و بیش از گذشته مسئله حاکمیت و ساختار حکومت برای مقابله با چنین تهدیداتی تقویت گردد و از تأثیرات منفی عوامل خارجی بر رشد و توسعه این کشور کاسته گردد.

در حال حاضر علی رغم استعفای نظربایف در ماه مارس و به قدرت رسیدن توکایف، همچنان در قزاقستان، نفر اول قدرت، نظربایف است و استعفای او از ریاست جمهوری به هیچ وجه نفوذ و قدرت او را کاهش نداده است. مضافا اینکه تغییرات قانون اساسی در سال 2017، قدرت رئیس جمهور قزاقستان را تضعیف کرده و نفوذ شورای امنیت قزاقستان را که اکنون در اختیار نظربایف واقع شده است را تقویت کرده است. علاوه بر شورای امنیت، مجلس هم در اختیار حزب نورآتان به ریاست نظربایف است که همه اینها در حال حاضر او را قادر می سازد تا به اندازه قابل توجهی در آیندۀ قزاقستان و انتقال قدرت تاثیر گذار باشد.

رئیس جمهور فعلی قزاقستان، توکایف، با توجه به دارا بودن حمایت حزب حاکم نورآتان، که در انتخابات مجلس قزاقستان در سال 2016 نزدیک به 82% آرا را در اختیار داشت و همچنین حمایت تمام قد نورسلطان نظربایف از او، به احتمال بسیار زیاد پیروز نهایی انتخابات خواهد شد. نظربایف در زمان تبلیغات رسمی نامزدها بارها در میتینگ های تیلیغاتی در کنار توکایف حاضر شد و نیز در آخرین کنگره حزب نورآتان، در توصیف توکایف با گفتن جمله با شناختی که از او در سال های همکاری با یکدیگر دارم، اعتقاد دارم که او بهترین نامزدی است که برای این مقام در کشور وجود دارد، حمایت کامل خود از وی را اعلام کرده است.

در شرایطی که در قزاقستان نهادهای سیاسی بشدت ضعیف هستند این انتخابات احتمالا صرفا یک نمایش برای مشروع جلوه دادن تصمیم نظربایف برای انتقال قدرت خواهد بود، هرچند که هنوز بطور دقیق معین نیست که نظربایف برای آینده قدرت چه تصمیمی گرفته است.

با پیروز احتمالی توکایف در انتخابات قزاقستان و قدرت دریافت او میتوان یکی از این دو حالت را متصور بود؛ نخست اینکه ظاهرا نظربایف هنوز برای سوال جانشین دائمی خود، پاسخ مناسبی را پیدا نکرده است و انتخاب توکایف در مقطع کنونی این فرصت را به او می دهد تا تمام جوانب را برای انتخاب قطعی بسنجد و بهترین تصمیم را بگیرد و احتمال دوم اینکه بعد از این، مقام رئیس جمهور در قزاقستان دیگر اهمیت نخواهد داشت و صرفا به یک مقام تشریفاتی و سرگرم نماینده برای افکار عمومی تبدیل خواهد داشت که اصلاحات قانون اساسی در سال 2017 در قزاقستان، فرضیه دوم را تقویت می نماید.

بعضی از تحلیلگران قزاقستان معتقدند که توکایف تا زمانی در قدرت باقی خواهد ماند که نظربایف زنده است و عملا هنوز او از پشت صحنه قدرت را در دست دارد، همانطور که خود او در پیغام استعفایش گفت: من با شما خواهم ماند. در این صورت و بعد از درگذشت نظربایف، دریغه نظربایوا (دختر نظربایف) یک رهبر بالقوه برای آینده قزاقستان خواهد بود و اینجاست که حضور یسپایوا به عنوان یک زن در فهرست نامزدهای انتخاباتی معنا پیدا می نماید، زیرا این اتفاق می تواند باعث تضعیف تابوهای مربوط به حضور زنان در بالاترین مقام کشور گردد و شاید دلیل حضور یک نامزد زن در بین نامزدهای انتخابات فراهم کردن زمینه برای حضور دریگا نظربایف در انتخابات بعدی باشد.

نتیجه انتخابات هرچه که باشد بازهم بعید است که نظربایف قدرت خود را به یک جانشین دیگر بدهد و انتقال قدرت در قزاقستان به احتمال زیاد، یک انتقال قدرت درون خانوادگی خواهد بود، چرا که به خاطر ماهیت پدرسالارانه قدرت در فرهنگ سیاسی قزاقستان و مشروعیت سنتی نظربایف برای حداقل 60 درصد جمعیت قزاقستان که سن آنها کمتر از 30 سال است و رهبری به غیر از نظربایف ندیده اند، ممکن است این انتخابات صرفا یک فضای تنفس و تمرین باشد برای انتقال درون خانوادگی قدرت، در غیر این صورت در حالتی ضعیف تر، احتمالا قدرت به یک شخص بسیار قابل اعتماد و نزدیک به وی انتقال پیدا خواهد نمود، چراکه او به خوبی از تجربه انتقال قدرت در ازبکستان درس گرفته است و شاهد بود که بعد از مرگ کریم اف در سال 2016 و قدرت دریافت میرضیایف، ازبکستان با تغییرات بسیاری روبرو شد و بعضی از نزدیکان کریم اف از پست های خود کنار گذاشته شدند و محدودیت هایی نیز برای فعالیت اطرافیان کریم اف ایجاد شد.

به طور کلی، با توجه به فضای موجود در این کشور به نظر می رسد گزینه مدنظر نظربایف پیروز انتخابات باشد. درست است که سیستم فعلی قزاقستان، بسیار سختگیرانه با مخالفان و منتقدان مقابله می نماید و به شدت بر روی رسانه ها و آزادی های مدنی محدودیت ایجاد می نماید، اما باید گفت این کشور تاکنون علیرغم مسائل مالی چند سال اخیر، در نسبت با سایر کشورهای آسیانه میانه از سطح رفاه مناسب تری برخوردار بوده است و در حال حاضر حتی نخبگان جامعه قزاقستان نیز به علت برنامه های مناسب مالی در جهت توسعه قزاقستان، که میراث نظربایف است، خواستار تغییرات گسترده در هرم قدرت قزاقستان نیستند.

احمد قاسم زاده، کارشناس مسائل قزاقستان

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1924

به "گزارش خبرنگاران، انتخابات زودهنگام و روندهای رقابت سیاسی در قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، انتخابات زودهنگام و روندهای رقابت سیاسی در قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید