پول تئاتری ها در وزارت ارشاد چه می گردد؟!

به گزارش سهندبلاگ، در شرایطی که انتقادهای زیادی نسبت به تقسیم بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص آن به مجموعه هایی که انگار فقط قدرت بیشتری درگرفتن پول دارند، وارد است، 10 ماه از آغاز سال می گذرد و هنوز هیچ پولی برای تعهدهای نمایشی سال جاری پرداخت نشده است.

پول تئاتری ها در وزارت ارشاد چه می گردد؟!

به گزارش خبرنگاران، مهدی شفیعی در آخرین روزهای سال گذشته، وقتی سکان اداره کل هنرهای نمایشی را به شهرام کرمی تحویل می داد، کوشش زیادی نموده بود تا با تسویه بدهی ها و پرداخت تمام و کمال مطالبات تئاتری ها مدیریت این اداره را به انتها برساند و حتی گفته می شد در همان آخرین روزها یک چک پنج میلیاردی برای تئاتری ها صادر شده بود ولی معلوم نشد این وجه در کدام پیچ اداری گیر کرد، که هیچ گاه به دست تئاتری ها نرسید.

به این ترتیب مدیرکل جدید هنرهای نمایشی کار خود را با بدهی هایی که شامل حمایت از گروه های نمایشی و نیز جشنواره فجر می شد آغاز کرد و در همان ماه های ابتدایی کارش هم گفت که باید کارها با صرفه جویی دنبال گردد چرا که در اعداد و ارقام بودجه ای معین شد بودجه سال 97 نسبت به سال 96، نه تنها افزایش نیافته، بلکه پنج میلیارد تومان هم کاهش یافته است.

البته کرمی خرداد ماه سال جاری در گفت وگویی با خبرنگاران تاکید نموده بود، برای سال 97، نزدیک به 32 میلیارد تومان برای ما مصوب شده ولی اعلام نموده اند که می توانیم جدا از این رقم، به شکل ویژه با ارائه برنامه، اعتبار دیگری داشته باشیم؛ یعنی باید طوری دفاع کنیم و بگوییم این ها فوق برنامه هستند که بگردد معادل سال گذشته همان رقم 37 میلیارد تومان را داشته باشیم، اما طبق پیگیری خبرنگار خبرنگاران اوضاع فعلی نشان می دهد که اصلا احتیاجی به فوق برنامه نبوده، چون هیچ پولی برای پرداخت امور عادی تئاتر هم پرداخت نشده است و همان رقم اندکِ داده شده صرف بدهی های گذشته شده است.

براساس اطلاع و پیگیری خبرنگاران، بودجه مصوب سال جاری تئاتر 24 میلیارد تومان بوده و از ابتدای سال 97 فقط حدود هشت میلیارد تومان پرداخت شده است که تقریبا سه میلیارد تومان آن برای هزینه های پرسنلی و پشتیبانی، 2.5 میلیارد تومان برای بدهی جشنواره فجر سال گذشته، 900 میلیون تومان برای جشنواره کودک و نوجوان، یک میلیارد و 650 میلیون تومان برای جشنواره تئاتر عروسکی و 500 میلیون هم برای تعهدات استانی صرف شده است.

البته چند روز قبل هم یک میلیارد تومان به اداره کل هنرهای نمایشی داده شد که صرف پرداخت بدهی مربوط به یاری هزینه های باقی مانده تا اسفند سال قبل شده است.

در این بین، اداره کل هنرهای نمایشی از ابتدای سال یعنی از آغاز کار مدیریت جدید تا دی ماه، سه میلیارد تومان تعهد برای اجرا در سالن های نمایشی وابسته یا مورد حمایت خود ایجاد نموده که باز هم طبق پیگیری ها هیچ رقمی تاکنون پرداخت نشده است، آن هم در شرایطی که هنوز حدود دو و نیم میلیارد تومان بدهی از جشنواره های فجر و کودک دوره های قبل باقی مانده که بیشتر به هزینه های جانبی مثل هتل و حمل و نقل و پذیرایی و چاپ کتاب اختصاص دارد.

در این باره شهرام کرمی تاکید دارد که همواره سعی شده به هنرمندان کمتر متعهد باشیم و در این پرداخت ها، اولویت با هنرمندان است. اما این سوال از سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که در گرامیداشت روز ملی هنرهای نمایشی گفته بود، هزینه ای که برای تئاتر می گردد موجب می گردد ما نسل بهتر و با فرهنگ تر، کوشاتر، فهیم تر و انسانی تری داشته باشیم و امروز برای اینکه بدانند کشوری پیشرفته است یا نه، به تعداد سالن های تئاتر و به رونق تئاتر درآن کشور نگاه می نمایند، مطرح است که آیا در این وزارتخانه، تئاتر باید این چنین در مهجوریت باشد؟

آیا در معاونت هنری به تئاتر که در مراکز مهم تئاتری جهان مورد حمایت اقتصادی است، توجهی می گردد؟ آن هم تئاتری که در مقایسه با موسیقی و هنرهای تجسمی نمی تواند بدون حمایت به حیات خود ادامه دهد و حتی شاید یکی از دلایل حاشیه هایی که در چند ماه اخیر گریبان تئاتر و هنرمندان را گرفته و تعدادی را راهی دادگاه نموده بتوان بخاطر جلب نظر مخاطب و پر کردن گیشه دانست که سبب بروز حساسیت دیگر نهادهای غیرمرتبط با تئاتر شده است.

این پرسش ها و ابهامات دیگر درباره وضعیت بودجه و مطالبات در تئاتر در حالی مطرح است که دو ماه بیشتر تا انتها سال باقی نمانده و در ْآستانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم هستیم که خود به تنهایی کلی تعهد تازه برای اداره کل هنرهای نمایشی ایجاد می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 421

به "پول تئاتری ها در وزارت ارشاد چه می گردد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول تئاتری ها در وزارت ارشاد چه می گردد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید